Alla inlägg den 30 juni 2007

Av Marie Bolk - 30 juni 2007 15:46

MANFALL

Jahapp, så var det dags för det månatliga eventet, träning för AkademCarin!Det är alltid lika kul att se alla ekipage, och hur dom utvecklat sig sen sist. Vi va inte så många som vi brukar, då det blivit lite manfall.

 Den lilla goa fuxen Conga som hyrt in sig i sin 1:a med kokvrå på Stall Långebo, skulle nämligen flytta till ett ny hyreslägenhet (oxå 1:med kokvrå) idag . Bedrövligt ledsamt tycker jag, då jag även hennes ägare JennyPenny var en riktig klippa. Alltid go och rar och otroligt hjälpsam. Jag vet inte riktigt hur jag ska tacka henne för allt hon gjort och ställt upp, men det kan i allafall vara på sin plats att säga:TACK JENNYPENNY FÖR ALLT!Vi ALLA, folk som fä, i Långebo kommer att sakna dig ska du veta!Jäklit mycket oxå....Men självklart hoppas jag ju att ni kommer trivas på det nya stället, annars får ni komma tillbaka-Jag fixar plats!!!


STÖRTKRUKA-EN UNDERSKATTAD PRYL

 Tyvärr hände oxå en liten incident innan lastningen av Conga. den rara Sara höll på att bli huvudet kortare men undkom bara med ett horn i pannan(Tro mig RaraSara-det kommer bli ett horn där,i allafall några dagar framöver!)En av Congas hovar råkade placeras i RaraSaras huvud, när RaraSara skulle vara så hygglo och montera transportskydd. Det slutade med att det fick struntas i transportskydd-Conga var ju ändå inte in-the-mood för dylika tingestar...

Denna incident fick oss åskådare(och även antagligen RaraSara) att fundera på om man faktiskt EGENTLIGEN borde ha störtkrukan på,även när man bara ska pyssla med hästen...Det är ju faktiskt så krasst att det är en grisblink från godnatt, om man skulle råka ha turen på fel sida...

Tillslut kom en något motsträvig Conga in i Transportlådan, och det bar iväg mot nya äventyr!


DEN AKADEMISKA KVARTEN

Den akademiska kvarten är en halvtimme lång när man e på kurs. Tyvärr var ju undertecknad lite vimsig idag(oxå...), med hästar,bilar, transporter och folk  över hela gårdsplan och även bakom laggårn. Då har undertecknad problem med fokuseringen, så jag missade att se på de andra ekipagen som gled runt i den sk kärring-sandlådan. Men det var ingen som såg ledsen ut efter sitt träningspass, så de va nog nöjda!(Och det jag såg-såg verkligen trevligt ut!)

 Jag själv tränade med både Herr och Fru Häst.

Fru Häst,dvs min kära supertant High Stock xx var riktigt trevlig. Som vanligt gjorde jag för mycket i slutorna (som vi körde för hand)och jag fick som vanligt i läxa att göra mindre. Hu, jag känner att det e som å "Walk the Line...i sytrådsformat. En liten pytte-okontrollerd rörelse så blir det totalhaveri!

Så öva vi på galoppfattning. Då min lilla räsertant går på högoktanit bränsletillskott, så händer det väldigt mycket när det händer, särskilt när det blir fel. Men idag blev det åtminstone inget kosack-stuk i galoppen(dvs-undertecknad hängde INTE-halvägs ner i marken,på ena sidan av hästen, med i princip, markkänning.) Men jag fick uppleva en OOOTROOOLIG grej! Jag fick i en galoppfattning, känna att ytter bakben tryckte ner och ifrån marken och lyfte hela OSS!!!!Det e änna så en kan bli religiös av sånt! Tänk att man kan bli så göörlycklig av ETT, utav hundratals steg, som görs på ett träningspass!!!Ibland älskar man sin häst så man skulle vilja äta upp den...öhhh?!

 Sixpack och jag är inne i traggel-finlir-samma-saker-gång på gång. Låter kanske SJITtråkit, men det är det faktiskt inte...Vi får hålla på med tempoväxlingar,kortningar och längningar,öppnor och slutor, fram och tillbaka, kors och tvärs, hit och dit och bak å fram i skritt och trav. Det ska bara bli bättre och bättre, perfektare och perfektare. Det e som å måla en tavla helt färdig innan man ska börja på nästa. Pilljobb helt enkelt! Men det e enna lite myskul!!!


DEN MÄNSKLIGA KROPPEN-EN SVÅRKONTROLLERAD TINGEST

Sedan va det dags för teoripasset. Eller rättare sagt, passet för skolning av den mänskliga faktorn. Bort med fyrbeningarna och in med tvåbeningarna i sandlådan. Det är så krasst, att man helt enkelt skall gå tillbaks sisådär 25 år i tiden och låtsas att man befinner sig på en ädel springare...Eller alternativ låtsas att man ÄR en ädel springare...hmmm. Precis som man gjorde då för en 25 år sen, fast under lite mer kontrollerade former!

 Nu vet jag varför det kallas "belly-button" dvs navel. Jo en ska sikta med "mag-knappen" åt det håll en ska och det e gööörviktitg, annars blir det tok hele vägen! Så det va bara att traska omkring, hela gänget mogna damer i +/- 30årsåldern, i öppnor och slutor, sikta med knappen var man skulle, och K O N C E N T R A T I ON, för ett tu tre pekar knapp-hel...etet åt fel håll.

Efter detta pass blev allihopa intermittent utbrända(alt vidbrända) och gick åt varsitt håll för att gå hem och öva. Undertecknads inhyste hovslagare gick storflinande förbi, när vi damer som bäst skred omkring som i någon slags konstig trans där i sandlådan...Hoppas han inte ringde psykakuten på hemvägen,och upplyste dom om att det fanns ett gäng potentiella sängplatsoccupanter i city-of-Långebo...Jag har åtminstone klarat mig från att bli hämtad än så läng, men dan e ju inte slut än!


"KNOTTEBO"?

Vi råkar ha ett smeknamn på vår gård...pg av som jävulska saker som knappt syns men biter som pirayor. KNOTT dessa jävulens avkomma. Men vi hade en hyfsat knottfri dag, hörde inte så många klagomål faktiskt. Annars är det vanligt att man här hör diverse kvidande,tjutande,och svordomar (ibland till och med av könsordskaraktär) när man vistas ute på rätt tidpunkt(enligt de blodtörstande flygande planktonen). Men det va änna litte upphåll från planktonstim idag, som TUUUR va!


Håll till godo med bilderna ovan från modell äldre träningstillfälle,(förra året!) då tyvärr inga bilder togs idag!

Nu ska jag vila lite innan jag ska jobba en stunn!


På återhörsel!

EIRAM :))



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Du känner mig i största allmänhet
 Du känner mig pg av hästar
 Du har inte en aning om vem jag e
 Du vet vem jag e, men känner mig inte
 Du känner mig pg av bilar

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<<
Juni 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

MIN GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards