Alla inlägg den 22 juli 2007

Av Marie Bolk - 22 juli 2007 23:16

I går kväll inträffade nåt ohygglit hemskt. Min kära lilla pluttenutt till hingst skulle efter avslutat träningspass och tillhörande ansning av päls ställas in för natten som sällskapsherre till Tanten. Tanten behöver nämligen komma in och sova emellanåt för att kunna hålla topp.form

 När jag va utanför stallet hörde jag att lilla snuttegubben hostade till. Hmm...jag fick en underlig känsla att jag va tvungen att kolla upp varför....


HÖGFÄRDSHOSTA

Då jag tittar in i hans box möts jag av en förtvivlans blick och ytterligare rejäla harklingar.

-GÖR NÅT FÖR BÖVELEN!såg det ut som han sa

Jag började så smått inse att dendär underliga hostan skulle vålla problem...Man gör inte Heimlich manöver hur lätt som helst på 490kg häst...

 Det var bara att koppla upp sig på den sjungande tråden och be de högre makterna om hjälp!


HJÄLP FRÅN OVAN

 Jag fick recept via luren att jag skulle promenera den nödställde lite sakta,(vilket inte fungerade över huvud taget!) och att jag skulle massera försiktigt på vänster sida  av halsen där jag sett utbuktningen, (för där går nämligen matstrupen på hästar). För utbuktning hade jag minsann sett, och det började masseras. När satansådyrtjourveterinär dök upp, insåg jag till min fasa att jag i mitt förvillade tillstånd inte kunnat skilja på höger och vänster. Jag hade sett saker jag inte sett och gud vet vad. Pinsamt!Mycket pinsamt.


 Den stackars nödställde fick spruta mot kramperna och det avaktades lite-men icke då, det satt bergis fast i halsen. Då halades den långa slangen fram och det va inte populärt. Men tack vare att min älskade Gubbe va med och assisterade lså proffsigt,lyckades vi parkera den nödställde i hörnet av boxen, och sen hålldes det fast i grimtyg för kung och fosterland.

 Sixpack insåg,klok som han e, att vi skulle hjälpa honom förstås, men han kunde inte sticka under stolen med att den där slangen inte va nån höjdare precis.


PEACE LOVE AND UNDERSTANDING 

Undertecknad är helt överens med hans tankar då inte lugnande,som däckat vilken vuxen karl ,som helst kunde förmå undertecknad, att en gång i tiden,genomgå liknande undersökning på ett närliggande regionssjukhus. Slang i näsan-över min döda kropp! Det va nog riktigt nära att undertecknad blev inlåst på en helt annan avdelning den gången, och vad det står i journalen efter det läkarbesöket vill man antagligen inte veta.

 Så jag må då säga att Sixpack är en xtremt tålig patient.

Efter lite muckel så lyckades satansådyrtjourveterinär lösa proppen och Sixpack kunde andas ut. Och det kunde vi med!


DILEMMA

Så kom ett dilemma utan dess like. Hästskrället skulle helst svältas i ett dygn. Hur göra? Jag har trä i boxarna och insåg att det inte va nåt bra alternativ, då pållen i fråga uppvisat ett mindre önskat beteende då det vart för lite fibrer i kosten...Träflis i strupen?Nej TACK! Ute å äta gräs då?   -Helst inte, sa satanssådyrtjourveterinär.

-Du har ingen munkorg?

-Nä sa jag och mina tankar gick osökt till silvertejpsrullen...

Då fick jag en ovanligt bright ide`!


UTRYCKNING 

Ryrvikskan hade ju en såndär bara-ett-strå-i-taget-munkorg.

Gubben min fick assistera hästvakt och jag studsade in i Grålle V6 och drog te Hagen för at införskaffa dylik atrapp.

 Väl hemma igen monterades nämd pryl runt den lilla snoken på lilla pållen.

-Hmmm det blir nog bra,sa jag

-Det blir det inte!sa Sixpack och fortsätte i samma andetag

-Ska du stå där å glo eller ska du ta bort skiten?Nu eller med en gång?Nähä!Då får en ta tag i saken själv då!

Sagt och gjort, då Sixpack e en klurig häst så fick han till slut hela dreten på sniskan. Å vad nöjd han blev, synd bara att jag inte kunde säga det samma.

Vi hade en livlig diskussion,jag och Sixpack,om prylens vara eller icke vara, och jag gav till slut upp. Ingen ide att stri mot överheten...

Jag ville inte ha satansådyrtjourveterinär i repris av en ny anledning dagen efter, så jag började tänka logik...

 Vad är naturligt för en häst?Äta gräs..?So be it!Och hästskrället slängdes ut i hagen med en stilla bön, då jag för stunden blivit akut religös.

 Jag kan säga som så-jag sov INTE gott den natten.

Men på mörakvisten tittades det ut, och hästen stod upp och åt gräs! Tack Gud/Allah/Tor/Oden eller vem det nu va som ordnat en hyfsat lugn morgon åt mig för den här gången i alla fall...


GÅ PÅ GATAN blir en framtida hobby... 

Satansådyrtjourveterinär hade fixat pluggen i strupen, synd bara att proppen ur kistan med guldpengar for ur som amen i kyrkan...

Men vad gör väl det, huvudsaken att min kära lilla snuslus mår bra igen!

På Återhörsel:-I

Eiram


Av Marie Bolk - 22 juli 2007 00:49

Fick sånt himmla roligt besök idag oxå! Min käre bror dök upp på blixvisit! Gissa om jag blev glad och överraskad!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:))

Eiram

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Du känner mig i största allmänhet
 Du känner mig pg av hästar
 Du har inte en aning om vem jag e
 Du vet vem jag e, men känner mig inte
 Du känner mig pg av bilar

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

MIN GÄSTBOK


Skapa flashcards