Alla inlägg den 9 augusti 2007

Av Marie Bolk - 9 augusti 2007 09:15

Idag har jag figurerat GPS/Co-driver för allas vår Peter-Hästtandläkare! Då det tog en stund å åka runt till alla patienter gick faktiskt hela dan åt.

 Första depåstoppet gjordes hos Gina-Fina och Leo, där fick även fullblodet Lift Off sina fiskar varma.


ÄVEN DEN BÄSTE....

 Sen styrdes lilla Chevan mot Rickard-Hovis och han små söta svarta bergatroll Raek Radek och Veikle Kari. Väl på plats insåg Peter-Hästtandläkare att det saknades ett mycket vesäntligt verktyg...en liten tandläkarfil som han inte lyckats fiska upp ur jodopaxhinken på föregående ställe. Det va bara för co-drivern å bli catchdriver och trampa plattan i mattan på lilla Chevan och bege sig till  igen till Gina-Fina! Då Peter-hästtandläkare e en flink man så körde jag så fort som lagen krävde både fram o tillbaks.

 Nåja, väl tillbaka tog undertecknad Co-driver/GPS även över materialhanteringen. Fyra ögon och fyra händer hittar oftast betydlit mer än två av dito! (Det va skönt å se att även proffesionella folk kunde konsten att åka ifrån saker och att man inte e ensam me sin glömska i den stora världen!)


SOPEMADING PÅ REKNING

Plötsligt hade det strulat till sig igen! Sopemadingen håller ju på me lite luskningar i bettens värld och tog tillfället i akt att uppsöka kunnighet då den fanns tillgänglig för att svara på diverse funderingar. Då jag lurat henne att dra pronto till Långebo efter avslutat dagsverke lydde hon foglit.

 Det va dumt. Jag jaga henne me mobilen men ho behaga inte svara(jag vet att ho har musik/ljudböcker på i bilen på volym max) så ho va nästan framme på avsedd plats när kontraordern kom till hennes kännedom. Så det va bara å vända på Silver-Traktorn och dra järnet åt motsatt håll.

 In studsades det i stallet, plåtades som värsta japanen och swosch ut igen!

Det mumlades om gubbe och hund och hem och jag vet inte va

Så plötsligt försvann ho me ett WROOOOM me Silver-Traktorn så gruset spruta. Fortsättning följer....


PÅSSJUKA...?

 Så rattades vant Chevan av ordinarie chaufför mot Näverdraget. Där stod lilla gulliga GunsKid och väntade med nästan vidöppen mun. Efter att han fått sina ungdomliga tandebissingar kollade var det dags för sköna Tequila. Den vackra lilla grå hade råkat glufsa i sig olämpligt födoämne(läs:liten plastpåse med tillhörande julklappssnöre) några dagar innan, så det hade varit fullt pådrag med veterinär och allt, men hon såg nu ut att ha fått upp gnistan igen,tack och lov! hon skötte sig oxå exemplariskt på tandläkarbesöket!


KÄFTAR FÖRST SOM KÄFTAR SIST

 Jag måste säga att Peter-tandläkare har en nästan magisk inverkan på alla pållar. Ingen munstege, ingen ting åt det hårdhänta hållet. Han ska ha en riktig eloge för att han så enkelt påvisar vad lugn tålamod och vänlighet ger för resultat på dom små(stora..) liven. Detta resulterar nämligen i att även många folk plötsligt också står me mun på vi gavel...


 FAGERVIK NÄSTA

Så kom vi då slutligen till sista stoppet före slutstation Långebo.

Där väntade en smått sönderstressad Mia med sin Timora och inhysta Hydra

Som tur va kunde inhysing va behjälplig då tiden inte räckte för stackars Mia som väntat i evigheter på oss hela dan.

 Och efter ytterligare gapande munnar på både folk och fä så styrdes det äntligen mot Långebo.

 Då ringdes det till sopemadingen igen...det va dags för ny kontraorder


SLUTSTATION LÅNGEBO

Sopemadingen fick order att komma bums. Hon gnydde och kved om att Peter-Tandläkare trodde hon va utvecklingsstörd som bara dök opp som gubben ur lådan lite här och var.

Jag frågade då nämn tandläkare om så va fallet, och i samma stund hördes vrål och skrik och diverse tillmälen ang MIN intelligens ur telefonluren.Efter en mindre utskällning fogade hon sig igen och lovade att lyda order igen.

 Peter-Tandläkare gick igenom patient efter patient medans Sopemadingen fick sig en intervju och lite bilder, så ho blev nöjd.


PATIENTKÖN

Det va tjusiga David som fick remiss till långväga besök pg av en illa skadad tand. Det va Doris kompis,va hon nu hette, och Doris. Och så Svarten som hade näst intill perfekt garnityr.

 Sixpack hade börjat få "Senilt bett" och nån liten foderinpackning men behövde inte ansas med nån fil över huvud taget. Inga skador på något tandkött heller, så då har jag ju inte torterat han så mycket i alla fall!Det va skönt!


TANDLÖSA TANTER

Och så hade vi min älskade Tant High Stock xx. Först såg det förvånansvärt bra ut! Överkäken var jättefin, så Peter-Hästtandis va jätteförvånad.

-Åhhh va bra, sa jag glad som en lärka!

Han stoppade flinkt in handen för att känna på underkäken...

SWLOSH!In for näven-och försvann!

-Det här ser inte bra ut...det e enna soprent här...

Nåja nästan, tanten va 6 tänder kort i underkäken....

-Det här måste jag filma och dokumentera, sa Peter-Hästtandis.

-Helt otroligt att hon kan äta över huvud taget!!!

Men Tanten e Tanten, ho e av segt virke....Skam den som ger sig, hon tänker nog leva till sista tanden ut...För hon har faktiskt gått med detta garnityr i ett år ungeför, om man ser till hur hon har fungerat med matintaget. Mycket tuggbussar blir det, och hon ser ungefär ut som en idisslande mjölkko när hon äter.

 Men så länge hon e frisk,rund go och glad, så ser jag ingen anledning till hemska slutgiltiga lösningar....


Kvällen avrundades med utfodring av Peter-Hästtandis och Sopemadingen under snack och skratt!


På Återhörsel :)

Eiram





Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Du känner mig i största allmänhet
 Du känner mig pg av hästar
 Du har inte en aning om vem jag e
 Du vet vem jag e, men känner mig inte
 Du känner mig pg av bilar

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

MIN GÄSTBOK


Skapa flashcards