Alla inlägg den 5 oktober 2007

Av Marie Bolk - 5 oktober 2007 14:29

Jaha, så flyttar fam Gustafsson med Pålle-Zefyros.

De flyttade hit för sisådär 1 och en halv månad sedan och ger sig tyvärr redan av. Det va ju enna en bit att åka hit, och har man fem syskon så gäller det nog att föräldrarna får klona sig för å hinna med...Så de flyttade till ett stall närmare där de bor, som dessutom har ridhus! Hade önskat ridhus jag med...ett litet ett bara...


FASCINATION

Helt otroligt, människor med många barn, slutar aldrig att fascinera mig! Hur hinner de med?!? Finns det mer timmar på dygnet att köpa på postorder eller nåt som jag inte hajat!?Hade max klarat ETT tror jag, för jag hinner knappt med mig själv...Men folk kanske e lika fascinerad över att en har en massa djur-Hur orkar hon, kan jag tänka mig att en del tänker om såna som jag...Fast jag tror att nyckeln till att ge sin tid åt något är kärlek...kärleken till sina barn och till sina djur och andra/annat som står en nära...Det finns de som samlar på saker eller viger sina liv för saker eller sk kall, och jag tror att det handlar om kärlek...dvs man mår bra själv, genom att ge sin tid i tanke och handling för något man är en del av, eller vill vara en del av.

 Låter det flummit kanske? Nåja, kärlek är individuell, man älskar nog allt på olika sätt...


BILL OCH BULL

 För att återgå till huvudpersonen i familj-hyrd häst-konstellationen, dvs Sofia. Jag måste få säga att ordentligare och mer ansvarstagende 13årig tjej än Sofia får man leta efter, Du är superduktig Sofia, bara så Du vet! Har varit jättekul att ha Dig här!

 Och detta gäller även Sofias kompis Sofia!

(Det va ju så bedrövligt svårt å hålla isär dom två flitiga töserna,så jag döpte om dom till Bill och Bull!)

 Svarten kommer att sakna sin kompis, för Zefyros och han blev ju superkompisar! Han som annars tycker bäst om å gå själv! Krokodil och mördarmaskin i samma förpackning som han e...


GRADER I HELVETET

Så va den alltså här dagen då "flyttfågarna" skulle dra söderut (Båberg ligger söderut i förhållande till Långebo...)

Zefyros hade en helt annan åsikt...men han hade ingen talan, trots att han påpekade detta genom sitt tysta men mycket tydliga språk.

-In i den där? Tjena!GLÖM ER DRÖM!

Lock och pock var lönlöst, trots att denna metod utövades i en halvtimma, då han är en häst som gärna stänger av lite då han blir lite stressad. Jag är av de privata åsikten att man lär hästen med beröm att gå in i transporten, det ska va rolig och motiverande med lådan, och det skall läggas in i träningen som all annan träning. (Om nu hästen har lite taskig inställning till det där med låda.)

Men efter rådande omständigheter så va det omöjlig att göra denna träning befäst på mindre än en timme. (Det var detdär med tid igen-det är inte en bra faktor att blanda in bland djuren-dom har liksom ingen klocka-men dom känner vår puls däremot...)

 Så det fick bli vinchningslastning a la repgrimma...Det fungerade mycket bra tillslut-då Herr Gustavsson stod för vinchandet...

 Jag gillar inte lastning på "våldsvis" men det är grader i helvetet...linor baktill eller slåss mot sig själv tills trycket ger efter, eller kanske tom lugnande medel...sopekvast what ever...det känns inget rolit nåt av ett, men vad göra...hästen skulle in i lådan,och in kom den utan skador på sig själv och omgivning-mission completed.

 Och tillslut var fam Gustafsson med Pålle On the Road Again!

 Lycka till på nya stället!

Kram från Eiram :-))


PÅ ÅTERHÖRSEL!

Annelie hälsar till Bill och Bull oxå, hon tycker det är tomt utan Er!


Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Du känner mig i största allmänhet
 Du känner mig pg av hästar
 Du har inte en aning om vem jag e
 Du vet vem jag e, men känner mig inte
 Du känner mig pg av bilar

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

MIN GÄSTBOK


Skapa flashcards