Alla inlägg den 20 december 2007

Av Marie Bolk - 20 december 2007 18:18

Huuu...Hur kan det bli på dette viset...

Plötsligt vill ens lilla Gulleponke inte gå ut på morgonen, utan vänder bort huvudet och håller fram höger framben som till min stora förfäran är tjockt som en stolpe.

 Gulleponken Sixpack släpas med stor möda ut på stallgången. För att skrämma upp mig lite extra (och kanske leda bort fokuset på höger fram...?) ska det vinglas och raglas. Jag släpper via automatic fokus på höger fram och masar in i sadelkammaren och får fram tempen.

-Ä fy f...n...39,7 !?!

Det klämdes och känndes på hela hästen medans jag väntade på att Distriktsveterinären skulle svara.

Distriktsveterinär M svarade och fick ta emot ett något otydligt samtal,

-BÖÖÖÖL BÖÖÖÖL SNÖRVEL SNYFT...hästen feber BÖÖÖL SNYFT

-Ursäkta....vem är du?Och vad gäller saken?

Pinsamt...mycket pinsamt...jag fick stålsätta mig för att kunna få fram riktiga svenska ord och göra mig förstådd.

-Jooo, ok men Du får nog ringa Distriktsveterinär J i stället för det är han som har jouren...

Pinsamt IGEN! Hade slått fel inlagt nummer på telefonen oxå till råga på allt...

Men tillslut svarade Distriktsveterinär J och vidarebefordrade mig till Distriktsveterinär U som ändå va i krokarna.


Distriktsveterinär U kom och kliade sig i huvudet.

Det togs temp och blodprov.

De andra benen hade vid detta laget oxå svullnat upp, och veterinär U började misstänka höger bakben då det fanns litte mugg där.

Sånt där skorvit skit kan ju ge lymfangit om en har otur...

-Det är ju di små såren som inte syns som är de farligaste! sa Distriktsvetrinär U

Och det har han ju rätt i!

Sixpack sattes på pencillin i 5 dagar, som skulle sprutas i halsen-med hjälp av MIG!

Jag blev så närvös så jag också började med vinglig och ragglig gång....

Jag-spruta-häst i halsen...oj oj oj UTOPISKA FANTASIER!

-Snälla snälla veterinären...kan jag inte få pasta...pencillinchock du vet...

-NEJ!sa Distriktsveterinär U mycket bestämt.

-Han är på tok för dålig, så här ska sprutas. Det är bara Du lär dig! Chockar han, stäng box dörren-gå ur stallet-vänta på att det tystnar-gå in och kolla om hästen lever. Det finns inget Du kan göra!

-GULLLP!

-Du klarar det!sa Distriktsveterinär U och log

-Jag kommer och hjälper Dig sa min ditskyndande vän Annika

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Du känner mig i största allmänhet
 Du känner mig pg av hästar
 Du har inte en aning om vem jag e
 Du vet vem jag e, men känner mig inte
 Du känner mig pg av bilar

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

MIN GÄSTBOK


Skapa flashcards