Direktlänk till inlägg 19 februari 2008

ÅHHH VA SKÖÖÖNT!

Av Marie Bolk - 19 februari 2008 11:23

Nu e det ett tag sen jag blogga igen...har fått lite dålig rutin får man säga.


Men ändå är det så att det händer grejor här på Godset, så brist på saker att skriva om är det inte så det kan jag inte skylla på!


 Här kommer lite om vad som hänt.


SJUKLINGENS COMEBACK

*Sixpack anser sig friskförklarad och har totalt tröttnat på den lilla 20kvadratarn han blivit förpassad till.

 För visso var veterinärerna mer än nöjda med hur han läkt ihop. Men återbesök ska det bli igen på Fredag, så fram tills dess har herrn restriktioner på när var hur man får röra sig.

 Glädjande nog fick jag vid förra återbesöket order om att arbeta ,det numera rätt ystra kreaturet, vid hand i skritt under kontrollerade former...

 och till min stora glädje så funkar det fint! Han har då verkligen inte glömt av nånting! Öppnor, slutor, små travupptagningar (Max 3-4 steg-vågar inte mer...)lite samling...tja, han kan det då bättre än jag ;-)

 Nåja...några brallsituationer har ju faktiskt uppstått, som gjort undertecknad hiskligt nervös...

-Tänk om inte hoven håller...(Jag har sett hemska scener utspela sig för min inre syn.)

Den ystra "ung"hingsten har fiskats in på linan och förmanande fått restriktioner om lungnare gångarter...


Jag hoppas innerligt att det blir lite mer action för "den uttråkade" efer Fredagens besök på Sjukhuset!


MER KONVALESENS...

För att prata om Sjukhus! Kommer osökt då in på min och Sixpacks förra återbesök som slutade med att vi fick med oss en patient hem.

 Det var nämligen så att när jag och min fantastiska medhjälpare Ryrvikskan anlände till Sjukhuset, så ringer en "gammal" inhysing och undrar

-Va gör Du för något?

-Är på Ale, svarade jag

Det visade sig att det va hon och hennes lille Tripp oxå.

Trippen va ruskit dålig på mer än ett sätt, och var nödd och tvungen å ha boxvila.

 Där Trippen bodde, fanns ingen box (lösdrift) så det skulle snickras över helgen så att en dylik skapades.

-Har Du en box ledig så länge?!?

-Jo men visst...det har jag, sa jag och det bestämdes att Trippen skulle hänga med hem.

 Trippen var av flera randiga och rutiga orsaker ej sig lik...


...hela vistelsen på Långebo blev lite längre än över helgen....

Fick ett hjärtslitande sms på Lördagen (när jag befann mig på Bent Branderup-kurs, mer info om detta längre ner...) att Trippen skulle lämna jordelivet...

 Sånt är alltid eländigt sorglit men hans ägare tog helt rätt beslut tycker jag!


Så i arla morgonstund Onsdagen den 6e Februari begav sig Tripplenine xx

(f.2000 e.Caerwent-Roi Soleil) till de evigt gröna ängarna där inga smärtor finns!

 Ett stort tack till "Liemannen" som var en mycket rar människa som tog hand om både folk och fä på ett MYCKET föredömligt sätt!


Och apropå inhysingar så har det även vart ruljans på det oxå.


BLACK BEAUTY HAR PACKTAT VÄSKAN

Till min stora sorg så flyttade "Svarten" med tillhörande matte i Lördags. Då jag trivts mer än bra med både pålle och människa så känns det riktigt sorgligt, men huvudsaken att de två får det bra! Och det är jag övertygad om att de får!

 Här är en bild på den svarta skönheten!


och här är en actionbild på han



Men livet går ju vidare ändå!


TUR OCH RETUR

En avflyttad inhysing kom dock tillbaka igen, efter en veckas blixtvisit på ett nytt stall, där varken ägare eller häst kännde att de trivdes.

 Men roligt nog så var både ägare och häst nöjda med att komma tillbaka.

Så Niclas är återigen herre på täppan på Lösdriften tillsammans med "flickvännen" Månsa!


Ja underlig är då denna vinter! Snön och kylan lyser med sin frånvaro, men nu kan man ju inte klaga i allafall, ör nu har allt solens strålar börjat värma oss här på Godset igen efter bedrövligt dis och dimma och nederbörd med tillhörande lera. Så nu känns allt så MYCKE enklare!

 En ynka liten snödutt infann sig under helgen då jag och min gamla Räser-Tant High Stock xx befann oss i Kungälv på Bent Branderup kurs!


BENT BRANDERUP och 30åringen

2-3 februari var det kurs på Mariebergs Gård utanför Kungälv för Bent Branderup. 

 Det var en mycket givande kurs och jag var väldigt nöjd!

Tanten var dock inte nöjd med sitt Hotellrum. Hon åt dåligt och jag va tämligen bekymrad över henne...

 Tror att det kanske berodde på att hon inte såg sexige Zeb som hon gjort på andra kurser...

Jag var då mer än nöjd med både hotellrum och förplägnad!

God stämning, gott sällskap och god MAT!


 Men Tanten skötte sig bra på lektionerna...till skillnad från hon som satt på...

Vissa i publiken-särskilt Sopemadingen- fick sig några goa skratt pg av att SPR(Skiten På Ryggen) gjorde några oöverlagda handlingar i form av omkringkastande av remtyg och karatesparkar(ofrivilliga och ovetande) mot den stackars Bent som försökte få SPR att sitta korrekt i sluta...vilket var ett helt företag för den stackars tålmodige Bent.

 Efter envist modellerande av SPR så lyckades det tillslut så att SPR fick sitt arma kreatur att utföra några steg i den åtråvärda skolan sluta...

 Så äntligen vet jag hur jag ska använda "nyckeln"...

Bent verkade ganska shockad över att det fanns ett engelska fullblod som var ridbart vid 30års ålder...

-Hon förstör statistiken, sa han med ett stort leende och med glimten i ögat, och syftade på den bedrövligt korta medellivslängden hos Engelska Fullblod.

-Ja hon är ju lite speciell, min lilla Räser-Tant, tänkte jag stolt.


BORTA BRA MEN HEMMA BÄST!

Tanten var hemskt glad över att komma hem till sin make Sixpack igen, och det rullades flitigt i snön dagen efter!


IDAG...

Plötsligt dök min älskade lille Gubbe upp på gårdsplanen, ganska mycket tidigare än beräknat.

 Svor gjorde han oxå och det hades full nävarna me skruvar och muttrar.

-Spännarjäv...en till remmen har f..n gått av!!!morrade han.

Nåja, Sixpack var glad för sällskapet utanför sin 20kvadratare, då Gubben la sig krälandes på backen för å fixa till "bilhelv..tet".


Efter nån timme hade min ytterst händige Gubbe fixat klart och det bar återigen tillbaka till den väntande betongplattan!

 Solen skiner idag igen och det känns SÅÅÅ SKÖÖÖNT! Man får ju enna vårkänslor...


Och en liten svart vovvsing håller nog med...goa nya vårdofter...! 


På Återhörsel!

;-) Eiram





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Bolk - 21 november 2010 22:28

  Se där ja! Nu har jag fått tummen ur att klura ut en alldeles egen serie efter 10år som serietecknare. Då jag inte är begåvad med så mycket fantasi för att komma på något som ingen annan redan kommit på...    ...så fick jag sno karaktärerna r...

Av Marie Bolk - 5 oktober 2010 10:56


                                                                                   f
oto:Emelie Lindohf                                            Kära Min Häst-läsare! Äntligen är det då klart och Er trogna väntan är över! Vinnarna i Man...

Av Marie Bolk - 2 oktober 2010 17:36

Sådär ja, nu är det gjort ! Här kommer en liten bildserie på dagens event....    Maja agerade brudnäbb!    Vackra rara snälla Maja som nog tyckte jag betedde mig mycket underligt...dessutom tyckte hon att detdär färska örthöet hon har i ...

Av Marie Bolk - 27 augusti 2010 12:35

Så där ja, nu var man hemma igen efter en otroligt lärorik utbildningsvecka i Integrerad Ridkonst på Johannesberg (som ligger 45 mil bort, ungefär mellan Gottröra och Rimbo utanför Stockholm.)    Denhär gången åkte vi utan resesällskap upp,  men ...

Av Marie Bolk - 18 augusti 2010 15:09


     Jag och Sixpack      foto: Emelie Lindohf    Jag har nu sedan en tid tillbaks läst igenom alla FANTASTISKA svenska bidrag. Tyvärr väntar jag fortfarande på de finska bidragen. Dessa bidrag måste nämligen översättas (jag kan bara yksi, ka...

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Du känner mig i största allmänhet
 Du känner mig pg av hästar
 Du har inte en aning om vem jag e
 Du vet vem jag e, men känner mig inte
 Du känner mig pg av bilar

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

MIN GÄSTBOK


Skapa flashcards