Alla inlägg den 5 juli 2008

Av Marie Bolk - 5 juli 2008 13:15

Jaha....i år fick jag för mig att jag skulle ta in hö på egen hand till dom små pållarna....

 Då mina jalen(rsv=åkrar) inte är minutiöst skötta så kom jag fram till att det får bli som det blir. Jag slår ner det som växt och så får det va bra med det...


NÖDÅR?

 Om det bara hade växt...Sopemadingen säger att vårt Gods är placerat i zon 12 (Hon själv bor i zon 1 förstås..;-) och det ligger nog nåt i va ho säger. Det va mäst bös av alla de former som jag slog ner med vår suveräna slåtterbalk. Efter en dags klippande fick jag "det-växer-bara-giftiga-växter-och-jag-kommer-förgifta-mina-hästar"sjukan, för jag insåg till min fasa att timotej var synnerligen ovanligt förekommande på jalet.

Då fotografen satt i traktorn i en hel vecka och inte kunde fota så fick det bli en bild från 2006...så här mycket hö va det INTE på jalet i år.


DÖD OCH ELÄNDE

 Så jag slutade att slå, efter att jag sicksackat runt växter som såg ut som fulländade arsenikbuskar, och tröttnat på att va halvt hysterisk över att jag kanske råkat slå så nåt gift kommit med...Det blev inte bättre av att jag telefonkonsulterade Sopemadingen som likt KrösaMaja i Emil skrämde mig till halvt vanvett-och påminde mig om när jag koka nässelsoppa till mig och min Gubbe, på nåt vi inte kunnat fastställa artbestämningen på. För inte va det då nässlor....

-Det va ju bara tur ni överlevde...sa Sopemadingen

 Som tur var kom Fru Näverdrag och uppmuntrade mig och fnissade lite över mitt sicksackkörande som hon inte kunde missa när hon titta på åkern.

-Hur har Du kunnat väja för alla dom där..?Du måste ha tokstirrat i gräset när du körde! Hi Hi! Och dom där är ju inte giftiga ens!

-Om....sa jag och stirrrade på mitt, mycket märkligt, formerade jale

-Jag har råkat köpa dubbel uppsättning av Flora så Du ska få en av mig!

Fru Näverdrag va oxå rädd för å förgifta sin pållar-för ho hadde gett sig på samma företag som jag....

Snacka om tröstande ord!

 Natta traktorn och la mig å läste Flora. Då jag insåg att jag har grav blomdysleksi alternativt floraanalfabet.

 Lyckades lokalisera timotej och smörblomma. Det ena för jag vet hur det ser ut-men inte gick å finna på åkern, det andra för jag vet hur det ser ut-och fanns tämligen omfattande mängd på åkern.

 Resten...det va ingen ide...växterna bara roterade i huvet på mig. Gav upp det där med klipperiet, och kommenderade Gubben till att växla redskap på FIAT 4Wd.


ANDRA SIDAN AV BONNERIET

 Så nästa dag gick i hövändningensläggningens tecken.

Det gick sjitbra, förutom att det blev många ihopkörningar för att få en enda sträng-dvs mycket diesel för ingen ting. Det va minst sagt väldigt lite sk hö(bös) att stränga. Men ja.. ja

Då jag lugnat mig med dom giftiga tankarna tänkte jag att jag får slå lite till och Gubben kommenderades att byta redskap igen.


SÅ VA DET kLIPPT IGEN

 Det krångla en del med klippen denhär gången. Gräs fastna och gud vet va som fastna. Efter ett par timmars hopp in och ut ur FIAT 4Wd small det till där bak.

-Helvetes-jävla-dret osv osv

Insåg till min fasa att klippen va helt kaputt-åtminstone för ett par dagar framöver-och det skulle gå åt helvete med mina pållars mat.

 Men jag fann på råd/tog mod till mig.

Då både jag och Fru Näverdrag vill köra "the old faishon style" för å ta in pållematen för bästa resultat, hade hon konsulterat "Jägare G" för att slå sitt gärde. Så jag ringde dit-och snäll och go som "Jägare G" e så lånade han vänligt ut sin slåtterbalk till mig(detta trots att jag pajat en redan)

 Fiat 4Wd och jag begav oss på Harens högsta växel bort mot Näverdrag.

Väl framme så inser jag att hans klipp inte passar på vår "morderna" FIAT

-Helvetes-jävla-dret. mumlade jag återigen för mig själv

-Ta givetvis min traktor OCH klippen, säger "Jägare G" likt en ängel sänt från de vackraste ängar

-Ska blli djupt religör i mitt nästa liv, sa jag och bugade och bockade likt värsta nunnan.

Fullständigt skakis över att jag nu skulle få äran(och antagligen hamna  helvetet) att köra sönder Jägare G´s klipp OCH traktor tvingade jag med mig den stackars Jägare G hem för förevisning av handavande med prylarna.

 Jag insåg hur vården varit på mina egna grejor när jag såg hans balk(ni med taskig fantasi-gör er icke besvär) gnistra i solskenet.

 Detta förklarade enkelt hur hans balk fungerade år från år och min inte gjorde det.

 Det hela avlöpte med elegans med det för dagen lånade ekipaget.

Stolt åtelämnade jag ekipaget utan en minsta skråma. Fantastisk känsla!


TULLE PÅ RULLE

 Gubben kommenderades att åter växla till strängläggarn den kvällen.

Det strängades för fullt med varierande resultat...Dagen började lida mot sitt slut

 -Ett gärde kvar efter dethär, hann jag tänka när jag lyckades med  bedriften att snudda med vändarn i staketet. Denna manöver resulterade i att hela undertrån rullades upp likt på en trårulle på vändarn.

- Helvetes-jävla-DRET!

Klippa klippa klippa och helvetesjävladret-bara tre varv kvar och sattyget går inte å få loss!

 Jag gav upp och la ner det där med att stränga mer hö.

På kvällen skulle Gubben hjälpa mig å byta redskap-denna gång till den nyinförskaffade löspressen. Vi fick den att pressa fint efter en del slit...

 Sopemadingen fick konsulteras och kraftöverföringsaxel fick lånas och monteras.

La mig i sängen vid 0100, började känna av att jag va schleten, med orden

-Får sjita idet där sista jalet-det är ju ändå inte så stort....


PRESSTID

Följande dag pressades det så balarna yrde. Tills det sa pang igen....

-Helvetes-JÄVLA-DRET!

Pressaset släpades slokörat hem te gårdsplan och efter lite undersökning konstaterades lagerhaveri och förskjutning av pickupen. Insåg att det fanns bot för pressen men inte idag....


LJUSET I TUNNELN

 Ut ur logen släpades HONDA och spänndes för släpkärran. Härskulle köras in hö på logen...

 Då jag gjort samma manöver med hårdpressat hö en gång anno2005 så insåg jag att det skulle gå fin fint även med löspress, med lite surrningsrep och tålamod. HONDA sviker aldrig-hon går som en klocka!

 In lagom te kvällskvesten med alltihop på skullen.

Ska väl tilllägga att "PlastarMatte" dagen innan oxå var på gärdet och härjat och svorit över hobbybinnmoran som inte kunnat sränga det obefintliga böset på gärdet i nog tjocka strängar.

-Lovar och svär att jag skall bättra mig tills nästa gång! sa jag 45 små miniufoägg senare/rikare när han trött och tämligen dolt förbannad gled hem i sin skönhet till traktor med miniufokläckningsapparaten på släp.


ÄGGPLOCKNING

 Nästa dag kom min älskade Far mig till undsättning. Nu skulle alla miniufoägg plockas in.

 Till min förtjusning insåg jag att dom verkade väga betydligt mer än jag inbillat mig! Min Far var inte lika förtjust. Det är tur han har en stark dotter som kunde ge han ett handtag....

 Jag ska inte glömma min kära Gubbe som hjälpt mig på "fritiden" oxå. han va allt me denna dan oxå och hjälpte till med staplingen av miniufoäggen.

 

Sån här liten söt äggsamling blev det!


-Phu...då va en färdig då, suckade jag när Silvermersan med Mor och Far försvann i böja.

-Om det inte vart för detdär satan sista gärdet som bara är vänt en gång för nåra dar sen....

 Mina lystna blickar vändes mot den gröna färgförändringen mellan hagena på andra sidan Långebo river


DEN SISTE IDIOTEN ÄR INTE FÖDD ÄN-ELLER ÄR DEN DET?

Hmmmmm

Hmmmm

-Äsch, jag drar dit å kollar hur det verkar.

Räfsa och grep lastades på släpkärran med HONDA förspänd.

 Äntrade gärdet och började rafsa lite i stråna på backen.

-Hmmmm...det ser fint ut detta höt...riktigt fint....

Blickade upp mot himlen och insåg att skulle jag göra nåt så får det bli nu-eller aldrig! Jag hade en medtävlare....

 REGNET!

Så jag börja kratta....

-Jag MÅSTE ha nån skruv lös,tänkte jag stilla, medans armarna gick som itrans.

 När jag fått ihopräfsat en tredjedel av jalet så insåg jag att min medtävlare nog skulle vinna...

 Grannar konsulterades och tillslut fick jag tag i en superdräng från Brokeback. Han hade långa effektiva armar och en glad uppsyn. Han va garanterat ängel nummer två efter Jägare G.

 Gubben kom oxå det sista ut på jalet.

Vid det här laget hade även Grålle-V6 spänts för hästebölan och tvingats ut på jalet.


SEGERNS TRIUMF

 En timme innan min medtävlare så vart allt klart! JAG VANN! Inne på logen och allt.

Då sa min Gubbe-med tanke på det magra skörderesultatet allt slit till trots...

-Tänk om Du hade vetat att pållarna klarat sig på detta hela året....

-Frrrrrrrrääääääässssssssssss, sa jag moloket.

Glädjedödare...

Nåja...jag har en plan!


På Återhörsel!

Eiram-som inte gett upp än!


Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Du känner mig i största allmänhet
 Du känner mig pg av hästar
 Du har inte en aning om vem jag e
 Du vet vem jag e, men känner mig inte
 Du känner mig pg av bilar

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

MIN GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards