Direktlänk till inlägg 2 september 2008

NU FÅR HÖSTEN KOMMA

Av Marie Bolk - 2 september 2008 12:24

September....huuu första höstmånaden...jag som normalt sett har fått för mig att jag inte gillar hösten...Men ju längre tid jag bott här på Gårn så har jag på nåt sätt börjat gilla den lite, särskilt alla vackra färger och den klara rena luften.Hösten är på nåt vis sorgligt vacker. Nåväl,än så länge liknar det ju i mångt och mycket sommar och nu har här gjorts alla sommarsysslor färdigt. Särskilt idag!


 ÅRLIGA STALLSKURANDET

Nu är jag äntligen klar med årets blöta sketgöra-Operation Stallskurning.

Alla andra år har denna operation skett i början på sommaren, men av rutiga och randiga anledningar så har så inte skett förrns igår(och idag).

Har ju brukat ha ett glatt gäng me stallbrudar som städat samtidigt-men icke i år. I år är jag ensam skurtant...De andra, faktiskt stallgrabbsen, hade ju så grannt redan städat ur de två andra boxarna, så det va ju liksom "bara" mina boxar kvar plus stallgång.

 Å ensam blir jag i höst här på Gårn, men det är helt självvalt och för första gången känns det riktigt skönt! Så det är JAG och MINA älskade pållar som huserar på gårn fram till okänt datum i framtiden. :-)

Så nu är här rent och nu kan hösten komma!

1a September och Maja njuter av sommarens sista solstrålar!


DELAVSLUTNING SOMMARKOLLO

En av huliganerna som jag haft på sommarkollo flyttades i Söndags! Lille Irco -som växt massor i sommar, ska hem och få kulorna bortmonterade, så han blir mindre huliganig..hi hi.Så nu går lille Tyko med äldermannnen Niklas tills den siste September då Tyko ska hem till sin gårdsplan med tjatig mamma Zamora och bestämd farbror Herkules och ohängda matte Sopemadingen ;-)

Hans kulor får nog hänga ett tag till om Sopemadingen får bestämma, så Tyko får möjligheten att vara-just Tyko-ett tag till!

Niklas ska till hittintills okänd ort när kollot är över.

Lycka till Marika med Irco och hans fostran till stor och mogen pålle!


FAVORIT I REPRIS

Bondkäringa Eiram på suicidemission på inägoträskmark för att bekämpa sjögräset som envisas med att invadera vissa utvalda ställen och som vanligt nästan klar så....

 Murfys Lag: Kan nåt gå åt helvete, så går det åt helvete

Återigen ett maskinhaveri i sommar...

PANG!!!!!!!!!!!lät det och jag återupprepade svordomarna från tidigare handhavande med Fiat 4WD och dess efterhängande redskap(järnskrot)

634kr slagslåtter dansade i backen...från maximalt uppfällda LODRÄTA läge...

 Eirams Haverikommission kom fram till ytterligare ett fall av materielutmattning på en genomgående bult som nån klåpare satt dit då föregående orginalbult av nån anledning oxå gett upp för åldersstrecket(märklit med tanke på järnskrotets ringa ålder på 3år...hmmm)

Nåväl, Sopemadingen som avlade en sen söndagskvällsvisit fick lasta in MIN gubbe i sin Silverfisk(en silvermetallic Volvo)och komma till undsättning ute på jalet...

 Rådig Gubbe knåpade provisoriskt ihop järnskrotet så det slapp tillbringa natten ensam i mörkret-och i morgon skall ny "ÄKTA" Berti-bult hämtas på affären-sen är det påt igen!


EGEN TRÄNING I EGEN SANDLÅDA

Har ju gjort lite Farm-extreme-makover och då även börjat få en riktigt mysig sandlåda att leka med mina pållar i! Har monterat små lyktor i form av solcellslampor och det blev himmla mysigt. Skulle självklart velat ha nåra till, men det finns nåt som heter pengar som alltid ska broms den kreativa framfarten. Maja tyckte inte om att det blivit olika färg på gruset när hon skulle ner i sandlådan

-Så där har det INTE sett ut förut! E du säker på att det går å gå där?!

Efter lite övertalning så knatade allt den lilla bestämda damen ner för dagens tränings pass. Hon är en otroligt underhållande häst, extermt lättlärd men blir samtidigt väldigt frustrerad när hon inte förstår vad jag menar, och då måste jag upprepa tydligare och när hon då förstår, så är det som hon blir helt exalterad

-AHA!!!!Nu hajjar jag! KAN SJÄLV!!!!!!!!!!!!

Så gör hon övningarna av sig själv sen. Ibland tycker hon att vi ska göra de övningar hon lärt sig i egen ordning-särskilt bomövningar...Målstyrd robot är hon att likna med då och man får lirka med henne och be snällt om att

-Näe Maja...nu skulle vi ju göra volt-övergångar i 8an!

Det tar en stund innan hon ger med sig och går med på min övning, och när hon gjort den bra, så får hon springa över sina bommar-då e hon nöjd kan jag tala om!


ÖNSKNING I UPPFYLLELSE

Några bekantingar har önskat bild på nya hönan som fick efterträda salig Victoria som en marsdag bröt benet så grannen fick komma och förpassa henne till pippihimlen. Black Molly heter vår ny vackra svart pippi. Hon är lite skygg men hon har ju inte riktigt vant sig vid "stylen" här på gårn än.

På bilden ser ni även Heralda och Elvis.(Heralda är dotter till Victoria och Elvis är hennes pappa)

 Har även glädjen att säga att vi sannerligen glatt mången pippi av de vilda sorten oxå, sen vi skalade av "klippan". Det bildas nämligen perfekta pippipooler i bergsskrevorna.

Här är en lycklig, inför vintern, nybadad sädesärla.


MANUSTÄVLING I MINHÄST

Skall (förhoppningsvis) bli överhopad med massa manus från gulliga Min Häst-läsare inom en snar framtid! Ser verkligen fram emot detta! Antar att det kommer bli "dret-svårt" att välja ut någon/några som jag ska göra om till serie, men skoj ska det bli! Man kommer att kunna följa manuset/manusen till färdig serie här på bloggen!


 Så här jobbar jag...kanske lite annorlunda, men energisparande!


Nä nu ska jag dyka i kaffe koppen för att plita vidare på serieföljetongen jag håller på med!


På Återhörsel

Eiram-som borde ta ssig en dusch oxå...


 
 
Ingen bild

sara

2 september 2008 15:48

Va fint ni fått det på gården. Ska bli roligt att se Långebo live!

 
Vendela

Vendela

3 september 2008 18:27

Ska bli kul att se vem som vinner ;) har skickat in ett bidrag ^^

http://www.veida.blogg.se

 
Ingen bild

ma kärringa

9 september 2008 00:21

Gubben din var fåordig då jag hämtade honom men han hade ju tinat upp på fredagen.
Tack för den goda förplägnaden det var vad en gräsänka behövde.

 
Ingen bild

Pernilla

8 oktober 2008 09:19

Alltid lika kul at läsa din blogg. Ringer dig en dag.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Bolk - 21 november 2010 22:28

  Se där ja! Nu har jag fått tummen ur att klura ut en alldeles egen serie efter 10år som serietecknare. Då jag inte är begåvad med så mycket fantasi för att komma på något som ingen annan redan kommit på...    ...så fick jag sno karaktärerna r...

Av Marie Bolk - 5 oktober 2010 10:56


                                                                                   f
oto:Emelie Lindohf                                            Kära Min Häst-läsare! Äntligen är det då klart och Er trogna väntan är över! Vinnarna i Man...

Av Marie Bolk - 2 oktober 2010 17:36

Sådär ja, nu är det gjort ! Här kommer en liten bildserie på dagens event....    Maja agerade brudnäbb!    Vackra rara snälla Maja som nog tyckte jag betedde mig mycket underligt...dessutom tyckte hon att detdär färska örthöet hon har i ...

Av Marie Bolk - 27 augusti 2010 12:35

Så där ja, nu var man hemma igen efter en otroligt lärorik utbildningsvecka i Integrerad Ridkonst på Johannesberg (som ligger 45 mil bort, ungefär mellan Gottröra och Rimbo utanför Stockholm.)    Denhär gången åkte vi utan resesällskap upp,  men ...

Av Marie Bolk - 18 augusti 2010 15:09


     Jag och Sixpack      foto: Emelie Lindohf    Jag har nu sedan en tid tillbaks läst igenom alla FANTASTISKA svenska bidrag. Tyvärr väntar jag fortfarande på de finska bidragen. Dessa bidrag måste nämligen översättas (jag kan bara yksi, ka...

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Du känner mig i största allmänhet
 Du känner mig pg av hästar
 Du har inte en aning om vem jag e
 Du vet vem jag e, men känner mig inte
 Du känner mig pg av bilar

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

MIN GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards