Direktlänk till inlägg 11 november 2008

JAG GRUNNAR.....

Av Marie Bolk - 11 november 2008 22:11

Jag har på min blogg inte särskilt ofta uttryckt mina tankar om saker och ting, det är ju många som "ventilerar" sig via sin blogg i olika ämnen menar jag... men nu tänkte jag faktiskt att jag skulle sticka ut mitt lilla tryne lite om något som har kommit att stå mig varmt om hjärtat-nämligen djur.

 

Foto:Ann-Louise Ryrvik


 Djur kontra människan, människans instinkter och drifter kontra djurens.

Till saken hör att jag inte är "lärd" i någon speciell lära utan all kunskap jag fått här i livet har jag fått genom input från andra, observera(!) människor.

 Det är väl inte hela sanningen, men det är ganska nära.

Jag hade ÖNSKAT att det i alla lägen hade varit djuren, som jag glatt kunnat säga att jag fått mest input ifrån. Men icke-det är andra människor i stort sett.

 Vad jag vill säga är att vi formas efter vad våra artfränder ger för signaler och har någon någon gång sagt att en gran heter björk så kommer man peka på trädet och säga

 -Kolla en björk!

För man vet inget annat!

 Men så en dag kommer nån å säger att

-Men det är ju en GRAN! Är Du blind eller?

Å jo, nog kan jag tänkas se dåligt, men i grund och botten så måste jag omvärdera ordet björk i min värd. Det kan var väldigt svårt om man inte har  någon anledning att lära om, bara för att någon annan säger att man SKA göra det.

 Jag måste ha en anledning...

Det finns olika anledningar att lära om

  *Jag blir TVINGAD till att säga att det är en gran-för att annars tar personen  som påstått detta att slå mig hårt i huvet med näven varje gång jag säger björk...jag kommer försöka undvika att säga björk, men av rädsla-för jag gillar inte när folk dunkar näven i huvet på mig. Antagligen kommer jag säga fel någon gång när jag blir nervös...

 *Jag blir "MUTAD" till att säga gran istället för björk-jag får 10.000 kr varje gång jag säger gran. Säger jag björk är matematiken enkel-jag får inga 10.000kr!Hade antagligen sagt gran dagarna i ända-tro mig

 * Jag blir FÖRKLARAD för vad det är för skillnad på gran och björk, och att jag har nytta av detta i framtiden....


hmmm...jag hade personligen lätt velat lära om med den sk. "MUTAN..."


Vad hade Du gjort?


Och vart vill jag komma med detta?


Jo...jag tjänar mest på att lära om med hjälp av belöning-jag tjänar plötsligt på att leva här och nu, och till syvende och sist så kan det komma att gangna mig i framtiden oxå eftersom jag lär skrapa ihop en del pengar till pensionen-men det är en positiv bieffekt.


Ovan nämnda bieffekt tänker inte djuren på....bara vi människor.


 Vad jag egentligen vill säga är att djuren lever här och nu. Det har vi människor lite svårt för...vi har så mycket som stör ut våra förutsättningar för att leva här och nu.


 Väljer jag dock FÖRKLARINGEN...utan att veta vad jag kommer att tjäna på detta i framtiden, så är jag antingen ekonomiskt oberoende eller korkad kan tyckas...men jag kan faktiskt tjäna på det med-jag kan få en djupare förståelse för HUR och VARFÖR man kan se skillnad på en gran och en björk.

 Jag kommer med stor sannolikhet att med lätthet skilja granar från björkar.

Det blir naturligt tillslut. Jag kanske inte blir så rik i plånboken-men i sinnet-vågar jag ta den risken?


På vilket sätt kommer jag att lära om snabbast?


Det sätt som gangnar mig...och det gangnar då sannerligen inte mig att bli dunkad i huvet eller hotad på något vis.

 Är verkligen det verkligen en "MUTA" att tjäna på att göra rätt? Heter inte det "LÖN"? Eller att locka någon till att utföra något åt Dig-för gör Du det inte så blir det ingen "LÖN"...Men kombineras lönen med någon form av hot om man inte utför det önskade...då tycker jag att jag blivit mutad i alla fall!


Att lära om handlar i mångt och mycket om att våga chansa-våga prova och göra fel, analysera och förstå...men när det handlar om djur så ska man tänka på att de aldrig TVINGAS att leva här och nu-de GÖR det bara, och de utför bara det beteende som faller dem naturligt för tillfället utifrån deras natur.

 Brukar man inte våld/hot så vågar även de prova sig fram- i jakten på belöning i form av närhet,trygghet och/eller föda. Men de måste, som vi, känna att de vågar göra fel annars hämmas kreativiteten, och därmed utvecklingen.  Antar att det är välkännt begrepp hos de flesta...


Det är svårt att tänka om, om man inte får omedelbar lön för mödan, (eftersom vi fungerar precis som djuren i grundbehov)-men vi kanske kan vara ödmjukare än så och hålla tillbaka våra instinkter till förmån för förståelse för djurens. Vi har ju en större hjärna-eller hur hette det?



 På Återhörsel!

Eiram-som försöker tänka...flummigt men jag försöker i allafall ;-)

  (För mig räcker det att man börjar fundera över vad jag skrivit...)








 
 
Ingen bild

sara

13 november 2008 01:35

Jättefin bild!!!
Nästa vecka kommer jag och beskådar Långebbo-gården...
Tack för i kväll, förresten!

 
Linda (En Min Häst läsare)

Linda (En Min Häst läsare)

19 november 2008 16:37

Hej!
Undrade bara lite spontant när mer om serierna kommer upp på bloggen?
MVH Linda

http://lindasbloggare.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Bolk - 21 november 2010 22:28

  Se där ja! Nu har jag fått tummen ur att klura ut en alldeles egen serie efter 10år som serietecknare. Då jag inte är begåvad med så mycket fantasi för att komma på något som ingen annan redan kommit på...    ...så fick jag sno karaktärerna r...

Av Marie Bolk - 5 oktober 2010 10:56


                                                                                   f
oto:Emelie Lindohf                                            Kära Min Häst-läsare! Äntligen är det då klart och Er trogna väntan är över! Vinnarna i Man...

Av Marie Bolk - 2 oktober 2010 17:36

Sådär ja, nu är det gjort ! Här kommer en liten bildserie på dagens event....    Maja agerade brudnäbb!    Vackra rara snälla Maja som nog tyckte jag betedde mig mycket underligt...dessutom tyckte hon att detdär färska örthöet hon har i ...

Av Marie Bolk - 27 augusti 2010 12:35

Så där ja, nu var man hemma igen efter en otroligt lärorik utbildningsvecka i Integrerad Ridkonst på Johannesberg (som ligger 45 mil bort, ungefär mellan Gottröra och Rimbo utanför Stockholm.)    Denhär gången åkte vi utan resesällskap upp,  men ...

Av Marie Bolk - 18 augusti 2010 15:09


     Jag och Sixpack      foto: Emelie Lindohf    Jag har nu sedan en tid tillbaks läst igenom alla FANTASTISKA svenska bidrag. Tyvärr väntar jag fortfarande på de finska bidragen. Dessa bidrag måste nämligen översättas (jag kan bara yksi, ka...

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Du känner mig i största allmänhet
 Du känner mig pg av hästar
 Du har inte en aning om vem jag e
 Du vet vem jag e, men känner mig inte
 Du känner mig pg av bilar

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

MIN GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards