Direktlänk till inlägg 25 juli 2009

HEJ IGEN....

Av Marie Bolk - 25 juli 2009 15:08

 

foto:Emelie Lindhoff-  www.debijantes.fotoexpress.se


MAJA HAR JAGAT PÅ MIG, SÅ NU.......... I´M BACK AT THE BLOGG!!!!!!


 Nu har fan blivit religiös tänker Du nog när Du ser detta inlägg....

Det var ju liksom inte igår jag fick tummen ur för å blogga....

Men jag har liksom en ide som kanske kunde kompensera för bortfallet....öhhh

Tänkte jag skulle sammanfatta det senaste halvåret....Har ju bilder i mobilen som refreshment för hjärnan och jag tänkte att jag ska formligen bombardera detta inlägg med bilder.

 Jag vill stolt först visa på det senaste tillskottet på gården....


Den lille Husharen.....Så här liten var den 3dagar efter att kär Gubbe räddade fågelhackad och potentiellt offer för nästkommande fordon. Liten hare var så svag så svag, men med tvångsmatning iform av kattungematsersättning så har den artat sig enormt.



 

   Nu 4veckor senare så har glad styvmor till liten hare, sett till sin förtjusning  att det börjas äta annat än mjölk nu!!!! Så snart kan nog den lille skutta iväg i friheten. Ska bli sorgligt men ändå underbart-hoppas den klarar sig bara!!!!


FRÅN NUTID TILL DÅTID

  Jag tänkte jag skulle börja med de senaste eventen och fortsätta bakåt i tiden, min lilla tidsresa kan ta några dagar så håll ut...det är ju ändå 7månader som skall redovisas....


 Apropå detta med tidsresa så har jag faktiskt gjort dagsverken iform av dräng på egendomen Rotenäset....



 Då det ytterst generösa herrskapet erbjöd mig till min STORA LYCKA att ble ve deras höfläkt, som låg å skräpade i deras maskinhall, mot en liten nätt arbetsinsats med FIAT4WD och påhängd BERTI, så kom ju dagen/dagarna som detta skulle utföras på. Tog ju sina 12h med resa fram och tillbaka uppdelat på 3dagar förvisso.


Hade publik som hejade på hela tiden så det underlättade arbetet.


RÖD ARBETSHÄST

 FIAT4WD har minsann fått bekänna färg i år!

Månskensbonnen Eiram började i våras, eller rättare sagt efter förra höskörden (anno 2008) att spinna på fullständigt iordningsställande av gärdena. Du förra årets höskörd blev så "lysande" och gick så "smidigt" (Se här på tidigare inlägg: JULI 2008 -Årets Ansträngning) så fick man ju liksom blodad tand.....



 Men då jag och min gubbe lever enligt den-under-våren-nedläggningshotade-bilfabriken-som-vi-båda-knegat-på-mao-SAABs motto

JUST IN TIME så var ju torkanläggningen klar samma Lördad, som vi svetsade på pressen (som vart sönder sedan den inspirerande höskörden 2008...), eftersom vi skulle pressa allt hö just denna Lördag, för det skulle regna på Söndag och då skulle allt GÅ ÅT.... ja man vill inte veta.....


 Testkörningen Fredagen den 3juli resulterade i att förra årets haveriorsak kom i dager....


....och min Super-Gubbe svetsar dit en 10cm lång remsa av lagerbanan (som var försvunnen....)till pick-uppen....sen gick den som en smäck....


...förutom att jag fick kommenderat ut min kära modiga ormrädda stackars mor (se depåstoppet borta ve HONDA4WD) på gärdet för att knyta höger snöre på varje bal.....medans Fagervikskan stod och slet på lasset utan att ens yppa en endaste liten klagosång!( Mor skulle ju egentligen bara stå för markservicen, men va gör man inte när det är ont me arbetskraft....)Jag satt i FIAT4WD, Gubben med polare va på logen å stapla, kär far kolla från luften så att vi inte körde så det rök....(hade brandflyg lägligt just den dagen...) Men han kom och avslutade med att ge ett handtag bak i balvagnen sista lasset!


Vid dethär laget knöt pressen som en gud! plupp plup hela balar hela tiden! Lycka!!!!


 Så nu ligger de små guldbeströdda stråna där inne igen....lukten är underbar och jag hoppas den består, sången från torkfläkten är väldigt snarlik en näktergals vackra serenad....


VÅRBRUK


Då renoveringen av gärdena har innebärt att FIAT4WD har fått slita ont på både det ena och andra sättet....



I det här fallet så skulle Gubben ta hem litte trän från ett gärde som jag som tur var inte hade fixat med än.....

......

 


Grannstorbonden kom med den store plogen och plöjde...

 

min kära Gubbe gjorde dock plogfårår på ett annorlunda vis......

......

 Vi hade som tur var en harv från början av förra seklet....

Efter diverse avverkning av diverse trän som strategiskt utgjorde hinder för att harven skulle kunna flyttas från sin senaste viloplats (från kanske typ år1970....) så harvades det av glatta livet. Har ju aldrig harvat förut, så jag är dretnöjd med mig själv!

...... 

 

Grannstorbonden fixa med litte gödning och såning (som jag efter JUST IN TIME principen fick hämta vallfröer i Tanumshede...) så nu växer där redigt med havre, så mitt mål är att även få lite vacker solgul havrehalm i år!

 Här ser ni den första insatsen som gjordes på gärdet i våras....utsmetande av 2st vallbeklädda jordhögar....läs (om du inte är EUrepresentant) mchopp....så jag fick några timmar i grävis oxå!






 
 
Emelie

Emelie

26 juli 2009 09:11

Nu blev ja mäkta förvånad! :) Höppes allt e bra me mina gogubbar :) !!KRAM!!

http://www.debijantes.fotoexpress.se

 
Ingen bild

Sara

27 juli 2009 16:22

Vad roligt att du börjat blogga igen!!! Har saknat den i ungefär ett halvårs tid...
Kram Sara "hästletar´n"

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Bolk - 21 november 2010 22:28

  Se där ja! Nu har jag fått tummen ur att klura ut en alldeles egen serie efter 10år som serietecknare. Då jag inte är begåvad med så mycket fantasi för att komma på något som ingen annan redan kommit på...    ...så fick jag sno karaktärerna r...

Av Marie Bolk - 5 oktober 2010 10:56


                                                                                   f
oto:Emelie Lindohf                                            Kära Min Häst-läsare! Äntligen är det då klart och Er trogna väntan är över! Vinnarna i Man...

Av Marie Bolk - 2 oktober 2010 17:36

Sådär ja, nu är det gjort ! Här kommer en liten bildserie på dagens event....    Maja agerade brudnäbb!    Vackra rara snälla Maja som nog tyckte jag betedde mig mycket underligt...dessutom tyckte hon att detdär färska örthöet hon har i ...

Av Marie Bolk - 27 augusti 2010 12:35

Så där ja, nu var man hemma igen efter en otroligt lärorik utbildningsvecka i Integrerad Ridkonst på Johannesberg (som ligger 45 mil bort, ungefär mellan Gottröra och Rimbo utanför Stockholm.)    Denhär gången åkte vi utan resesällskap upp,  men ...

Av Marie Bolk - 18 augusti 2010 15:09


     Jag och Sixpack      foto: Emelie Lindohf    Jag har nu sedan en tid tillbaks läst igenom alla FANTASTISKA svenska bidrag. Tyvärr väntar jag fortfarande på de finska bidragen. Dessa bidrag måste nämligen översättas (jag kan bara yksi, ka...

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Du känner mig i största allmänhet
 Du känner mig pg av hästar
 Du har inte en aning om vem jag e
 Du vet vem jag e, men känner mig inte
 Du känner mig pg av bilar

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

MIN GÄSTBOK


Skapa flashcards