Direktlänk till inlägg 10 september 2009

DRETSKÖJ

Av Marie Bolk - 10 september 2009 22:08

  

Ingen samling idag, BARA PÅSKJUT!!!!!!!!!!!Skrattande


DRÖMMAR ÄR TILL FÖR ATT UPPFYLLAS

Idag har jag och min lilla älskling (i detta fallet min häst Sixpack) varit och förlustat oss i Värmland.

Min kusin U har assisterat vid skapandet av bildbevis från detta event. Senast jag gjorde dylik manöver på ovalen var väl sisådär 20 år sen...kanske mer. Och då vet jag att jag brukade fantisera om den här dagen....

 Dagen då jag travar på banan med alldeles egen häst.


Swosh! Så var nämnda antal år förbi och jag satt där i på banan bakom MIN EGEN HÄST!

  

Hmmm...nåväl att det var en barndomsdröm, men jag undrade faktiskt ärligt ,när jag lastat min älskling i lådan och var på väg uppåt, om jag verkligen var vid mina sinnens fulla bruk...

 Ovan nämnda häst har inte haft en vagn bakom sig på 4år ganska exakt....Han är dessutom 19år, även om det inte syns och ja ja massa hemska tankar som skenade iväg i...ganska bildligt talat oxå...

 Men jag beslutade mig ändå för att lita på honom, han kan onekligen denna procedur mycket bättre än jag...


KONSULTATION

Då jag gör litte jobb åt "min hemmabana" i form av lite kluddande med penna, kritor mm som jag tänker rapportera mer om senare Flört så var detta med jobbet egentligen huvudsysslan för dagen, och det här med hästen bisysslan....Kalla det två flugor på smällen. Skulle ändå upp....

  

Här en pastellmålning( blev lite knepiga färger i kameran) på en känd Årjängshäst som blev Världmästare 1987 nämligen Callit(f.1981 rek.1.12.4a  e.Tibur-Cahoot kutade till sig 8,8 millar dessutom...) Har faktiskt klappat Callit en gång på 80talet...Då tvättade jag nog inte handen på en vecka! Han var en otroligt vacker häst, med en härlig utstrålning. Denna bild kommer kunna beskådas i verkligheten nästa sommar på Nordiska Travmuseet tillsammans med ett gäng andra Årjängs-kändisar i hästvärlden.


Ringde min Morbror G och hörde mig för litte och det var grönt-jag kunde komma.

Sen skulle Kusin U sättas i lite arbete, (precis som om hon inte hadde nog...)

  

Kusin U i sitt rätta element


UPPENBARELSE

Jag äntrade Årjängs Travbana klockan 1100 och då va det fullt med liv och rörelse. Precis vad jag inte ville ha!

Men ja ja, nu va det garanterat "kört" att backa sig ur det hela. Bara att köra loppet hela vägen ut så att säga.

 Sixpack lastades ur och nu har jag faktiskt sett en häst tappa hakan alternativt bli religiös och tro sig ha sett Häst-Jesus!

 Sixpack ägnade inte en sekund av de minuter han stod med lyftat huvud och drog in atmosfären i någon slag shockblandad glädje paralysering , att se åt stallbacke eller stlllängor- det var banan som var i fokus och hästarna som befann sig där.

 Finns det riktiga hallelujamoments så var det nog ett sånt för honom.I den stunden visste jag att jag gjort rätt som efter 7år släpat han till en travbana igen.

- Nu jävlar får en äntligen springa igen, tänkte han nog.


EGEN HÄSTSKÖTARE

-Som det anstår en stjärna, så måste man ju ha mer än en upp-passare. Åtminstone en som kontrollerar vad den andre gör...,det är nog säkrast så, tänkte Sixpack och blinkade åt mig.

 Kusin U hade lovat att va behjälplig med diverse handräckning.

Då hon är proffs på detta med traveriet så anlitades hon som påselare, för jag (som faktiskt kan, tro det eller ej, sela på en häst utan problem...) blev så nervös att jag skulle ställa till ordentlig oreda på banan, så jag beordrade henne att snöra fast rockarden (som jag snällt fick låna GladTACK TACK TACKGlad-för min rockard går inte å marklyfta och Grålle-V6 skulle inte gå å styra, för hjulena skulle inte nå ner till backen, om jag hängde den bak på hästeböla) och passa på att se så jag sätt fast alla andra snören enligt reglementet. Hon fick av samma anledning surra fast bandagen på bakbena på pållen. Jag såg för min inre syn ett garnnystan på banan...ambulans, och allt möjligt folk och fä....som skulle visa avog inställning till mina förehavanden på banan.


Med alla snören på rätt plats+mössa (mot fartvind i hans känsliga öron) och lite avbländning av vänsterögat (det verkar vara där han ser spöken när han ser några) så fanns det ingen återvändo.

  

Började med lite voltarbete på stallbacken...travgubbsen kolla nog i smyg och undra va det va för tok som körde i åttor runt runt runt, men det sket jag i...man måste kolla styrningen,gas och broms innan man kastar sig ut i ovissheten.


 

Åhh va fin han är å köra!!!!!Sååå lyhörd och mjuk! Jag va såå stolt!


NU JÄVLAR

Började med att skritta första varvet och det gick fint. Joggade sista 200m dock, Kusin U skulle ju plåta och det är liksom ingen zoom att tala om på kameran.

Har kört bilderna genom photoshop för å zooma efteråt i stället. 

 Hon hade lite snålt om tid så jag beordrades att öka farten... så det blev te å vända ner på innerspår bakom tornet och jag behövde INTE gasa om man säger så!

  

Det va då jag insåg att jag glömt mina skyddsglasögon hemma.....


  

 Och inte tänkte på å fråga Kusin U om detta heller....(Hon hade ett par i bilen, kom det fram senareFoten i munnen)


  

Det var inte lätt att hålla minnen stängd när man va så glad!


  

 Så ibland fick jag spotta och fräsa...


Men det va dock det enda maskineriet jag fick grus i!


STÅLFARFAR


 

Kan man lagra kondition, eller e jag för mesig? Kör jag för klent?

Hästen andades knappt och har inte sprungit på det viset på 7år-kan nämligen inte räkna dom "motionsrundorna" han gjort på vägen hemma för några år sen hemma hos mig.

Nu tränas han ju faktiskt nästan dagligen, men man skulle tycka att det liksom e på ett annat sätt....

  

Kusin U fick dra vidare och jag gled några varv till på banan i varierande hastighet.Det sista våga jag ösa på lite mer....Jag tänkte att Sixpack är ju lycklig och vill springa så då får han det! Jag hade ju ändå till MIN stora lycka banan i princip för mig själv vid dethär laget.


TORSDAG 1130; Banan stängd pga av övningskörning......?

Jag vet inte om stiltjet på banan förgåtts av någon utskickad varning till alla som ev tänkt träna sina hästar efter kl 1130. Men en eloge två modiga män med sina två små ett-åringar vågade sig ut.

 Jag kan inte hjälpa det, men det såg för sött ut. Det tyckte nog Sixpack oxå för han ville gärna göra dessa två sällskap. Tyckte inte det va lämpligt utifall jag skulle råka skrämma dom, (eller kuskarna) på ett eller annat sätt så jag höll mig undan.

 Hade det inte varit för att jag är så rädd att han ska bli skadad, (överbeskyddande velourtankar) så hade jag nog dratt på lite till- för pulver och fart saknades INTE och han andades ju knappt, men jag tror det va lagom ändå...Men om han fixa detta- så tänker jag minsann ta med honom nästa gång oxå!!!!


DAGEN EFTER....

 I skrivandes stund så har jag inte vågat mig ut än för å kika på hans ben-men han va pigg som en lärka när jag kom hem efter strapatsen, så han verkade helt oberörd av vår lilla annorlunda utflykt!

 Ska rida honom sen, då känner jag garanterat hur han tagit det hela....

Sixpack vinner  

Sixpack f.1990 rek 1.14.2ak e.Pecka J:r-Peridot Pride som ändå kutat ihop ca 670 tusingar och han startade faktiskt 162ggr, Callit "bara" 109....men så fick Callit ihop det med massa brudar oxå så han hadde inte tid längre att springa på banan.......


Jag känner mig så lyckligt lottad, jag har två underbara hästar som går att använda till det mesta! Och vi har roligt tillsammans, det är det viktigaste av allt!

Nu ska man bara se till å skaffa E-kort till Transporten så jag kan ta med bägge...

På Återhörsel!

Eiram- som råkade missa Derbyt med en hårsmån i år.....Får satsa på Elitloppet nästa år i stället Oskyldig

 
 
Ingen bild

Uffe

11 september 2009 08:57

Jag är töntigare än du, Marie, fick en förfrågan om jag ville "låna" ut Wilma till en som skulle ta monté-licens men jag sa nej, vill ju inte att hon skall fortsätta att tro att det bara e travartrav som gäller.....
Men Sixpack verkande gilla det, eller?
Kul att du har ett tävlingskort på honom, skall kolla om det finns på lilla vildhäxan oxå.
Ha det gött!

 
Ingen bild

Lisbeth

11 september 2009 13:20

Kul att läsa om Sixpack.)

 
Ann-Louise

Ann-Louise

25 september 2009 07:57

Skojsigt! Klart att han tyckte detta var toppen. Återuppleva gamla minnen :-)!

http://hastochhund.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Bolk - 21 november 2010 22:28

  Se där ja! Nu har jag fått tummen ur att klura ut en alldeles egen serie efter 10år som serietecknare. Då jag inte är begåvad med så mycket fantasi för att komma på något som ingen annan redan kommit på...    ...så fick jag sno karaktärerna r...

Av Marie Bolk - 5 oktober 2010 10:56


                                                                                   f
oto:Emelie Lindohf                                            Kära Min Häst-läsare! Äntligen är det då klart och Er trogna väntan är över! Vinnarna i Man...

Av Marie Bolk - 2 oktober 2010 17:36

Sådär ja, nu är det gjort ! Här kommer en liten bildserie på dagens event....    Maja agerade brudnäbb!    Vackra rara snälla Maja som nog tyckte jag betedde mig mycket underligt...dessutom tyckte hon att detdär färska örthöet hon har i ...

Av Marie Bolk - 27 augusti 2010 12:35

Så där ja, nu var man hemma igen efter en otroligt lärorik utbildningsvecka i Integrerad Ridkonst på Johannesberg (som ligger 45 mil bort, ungefär mellan Gottröra och Rimbo utanför Stockholm.)    Denhär gången åkte vi utan resesällskap upp,  men ...

Av Marie Bolk - 18 augusti 2010 15:09


     Jag och Sixpack      foto: Emelie Lindohf    Jag har nu sedan en tid tillbaks läst igenom alla FANTASTISKA svenska bidrag. Tyvärr väntar jag fortfarande på de finska bidragen. Dessa bidrag måste nämligen översättas (jag kan bara yksi, ka...

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Du känner mig i största allmänhet
 Du känner mig pg av hästar
 Du har inte en aning om vem jag e
 Du vet vem jag e, men känner mig inte
 Du känner mig pg av bilar

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

MIN GÄSTBOK


Skapa flashcards