Alla inlägg den 22 oktober 2009

Av Marie Bolk - 22 oktober 2009 14:10

Är lycklig idag. Har testridit Sixpack idag för första gången sedan veterinärbesöket. Har ju hittils bara arbetat han för hand och på långa snören och då i 99%skritt. Har försökt följa hemgångsråden så gott jag kunnat. I helgen provade jag att trava han lite, men självklart bara några steg så jag sett att han går fram i båda varven, och det gör hanSkrattande. Longeringsarbete har jag inte ens vågat stava till då herrn har en benägenhet att bli lite överenergisk och nu ska han arbetas under mycket kontollerade former, därmed BASTA!

 Självklart va det skritt idag oxå men jag vågade mig på att checka av framåtbjudningen i båda varven i trav och kollade så den lilla "nedväxlingen" inte infann sig när jag ställde om på diagonalen och gick in i vänstervarv. Och det gjorde den inte!

 Jag är nog lite mesig när det gäller hans hemgångsråd, men jag är såååå rädd å göra sönder honom. Så jag tänker bara kolla detta med traven en gång i veckan. En och en halv 8a över paddocken med två övergångar åt vänster och en åt höger. Så har jag lite koll på hans status. I övrigt skritt i alla dess former ;-)


Maja och jag red ut idag. Lilla tjejen är lika glad som vanligt och idag tog vi en skritttur ner till min halm som ligger å rötnar på gärdet.....nu e det dessutom så blött så man kan glömma å fara ut med något på gärdet, så det går inte å klippa skiten hellerSkrikandes...Vi red tillbaka och fortsatte på vägen där jag efter noggrant övervägande beslutade om lite galoppövning i uppförsbacke. Tänken med detta är så jag kan få henne å förstå att vi inte bara ska galoppera 5 steg i taget (Hon gör så både uppsuttet och på lina och så fattar hon ny galopp efter lite travsteg), utan att även om jag berömmer henne för att hon fattar galopp, så ska vi fortsätta galoppera! Det är ju lite lättare att mana på pållen i uppförsbacke, så det va ju vitsen med backövningen. Ja hon är ju så söt, hon hittar ju liksom på små egna övningar, men ibland får man överlista henne så att det inte bara blir på hennes sätt. Hon verkade fatta vinken, så då kör jag samma några dagar så det blir befäst och så får jag överföra det till paddocken sen.


Nä nu måste jag gå å arbeta....


På Återhörsel!

 Eiram-suger på lyckokaramellen så länge den varar!


Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Du känner mig i största allmänhet
 Du känner mig pg av hästar
 Du har inte en aning om vem jag e
 Du vet vem jag e, men känner mig inte
 Du känner mig pg av bilar

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

MIN GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards