Alla inlägg under mars 2010

Av Marie Bolk - 23 mars 2010 23:36

                         


Idag är sorgen obeskrivlig då en kär familjemedlem har lämnat oss att vandra vidare här på jorden utan henne.


   

                            Jackie f.31 0ktober 1998 d. 23mars 2010


Jackie älskade snö och vinter och jag är glad att hennes sista vinter blev en riktig vinter precis som alla polarhundar vill ha.

 Men nu försvann hon tillsammans med sin älskade snö, som töat bort i samma höga takt som hon blev dålig ...hon kanske tog med sig snön dit hon begav sig.


Korten i detta inlägg är några av de sista kort som tagits på henne.

Emelie Lindohf har tagit dem för ca 2veckor sedan.


                       

Tim har mist sin vän oxå...


Skänker all världens tröstande kramar framförallt till min bror, till mamma och pappa och till min syster, ja till alla de som älskade och höll av Jackie -och det var MÅNGA!


TACK FÖR ALL VÄRME, GLADA SKRATT OCH ALLA FINA MINNEN  DU GETT OSS 


                              DU FATTAS OSS JACKIE


Men nu får Du i allafall äntligen vara på Öna hur mycket Du vill!


På Återhörsel

Eiram-med tårar som vägrar sluta rinna





Av Marie Bolk - 17 mars 2010 11:16

                    

Nu har vi vart på träning för Christina Drangel i helgen jag och lilla Räser-Maja  


                    

                 Hade ingen bild därifrån så det får bli denhär tagen hemma av  Emelie Lindohf


När vi kom till Väddholmen i Fredags så togs först en fika med goa Ellen i hennes dömysiga lilla hus! Vi bjöds på the och Ellens mammmas fantastiska bröd.

 Då min vän och blivande åka-på-utbildning-kumpan Susanne oxå va med så blev det extra trevligt. Hennes pålle hade dock andra åsikter om huruvida det va kul å åka på kurs eller inte. Han såg monster som vi inte såg och hade antagligen en sväng av vårhingstsjuka trots avsaknande av därtill hörande attiraljer.


 Tog en tur i det vackra ridhuset för å checka av gas broms och styrning. Styrningen kärva lite i vänster varv...och turbotrycket va borta. Allt funka liksom men något va tjall... Hmmm...Galopperade tom och det gick fint...hmmm

 Då Susanne hade lite värre problem med sitt fordon, så tyckte hon nog att jag var fjollornas fjoll och avfärda det hela med att Maja blivit kall. Och hon hade nog rätt för Maja fick sova i sin blå yllepjamas under natten, så första passet kärva bara styrningen något i vänstervarvet...turbotrycket va dock tillbaks med råge!


 Detdär med att turbotrycket är så högt ställt på MAja är ju ett litet problem...

Hemma kan hon ju oxå ladda men på ett betydligt lugnare sätt.

Man kan välja å gå på det trycket och träna hästen där, men kvaliteten i rörelserna blir ju inte riktigt det samma och hästen utsätts för onödig stress (och jag kan tänka mig att det blir i längden skadligt oxå). Så det gäller å hitta rörelser som sänker laddtrycket.


Första passet innebar att rida på fyrkantspåret och följa spåret och ställa i hörnena. Jävlit enkel övning  .....på PAPPRET!  

 Ens egen kropp hittar på såååå mycket saker som den gör som den inte ska göra, vilket resulterar i att hästen försöker lyssna och det kan bli väldigt ormigt. Maja hörde dessutom diverse saker genom ridhusväggen vilket inte gör saken lättare-men jag har blivit hyfsat bra nu för tiden å ignorera hennes utåtriktning. Fast ibland vill jag sätta en såndär lapp över munnen på henne "DON`T OPEN UNTIL X-MAS" så man hör vad Instruktören säger.  


Men jag har ju ändå möjligheten å lägga ur växeln helt på MAja och låta henne stå helt stilla på tomgång. Då är hon lugn som en filbunke. Fast lägger man i växeln igen så accar det som bara den igen. Men vi kom igenom första passet och Maja blev lite lugnare.


                 

Maja kan konsten att stå still-här har hon dock rymt iväg när vi fotade och hittat- ETT VÅRTECKEN! Men när hon insåg att jag stod kvar så kom hon kutandes tillbaka, ungefär som hon blev bekymrad över varför jag inte följde med! Hon valde alltså mig framför å stå kvar å tugga gräs!!!Sånt värmer i hela hjärtat!!!!!!!  


Pass två vart ungefär samma men med lite variation som volt i hörnena och lite från mig påhittade lugnande övningar. Maja blev i allafall såpass piano så jag våga mig på å prova galoppen.


 Christina påpeka att MAja skolgalopperar(4takt) i vänster varv och 3takts galopperar i höger varv. Men jag skulle inte bry mig så mycket om det i dagsläget, för jag skall öva fattningar och galoppera "in" henne så får man justera det sen. Hon ska ju faktiskt i slutändan kunna ha båda delarna i båda varven! Jag tror det är dret i andra änden på snörena jag....


Sista passet på Söndagen så red vi på en 8a. Med noggranna vägar och övergångar. Christina sa att jag skulle sluta om med mina armbågar något mer för å stabilisera min kropp mer-och vips! När jag gjorde rätt (och kom ihåg armbågarna) så kändes en huuuuge-stor skillnad. Jättehäftigt. Maja lugnade sig oxå betydligt och började vila på stegen i både skritt och trav. UNDERBART!


 I början när jag hade MAja så red vi på 8or VÄLDIGT mycket. Det är meditativt både för en själv och hästen. Jag red då MAja i 8or mest för att lära henne svänga och byta varv-vilket är ett ypperligt sätt att arbeta på tycker jag.


8an är ju något Maja känner igen och blir lugn av, så Christina tyckte att den va viktig för oss när vi kommer bort! Så det händer samma som hemma.


 Jag ser så fram emot Utbildningsstarten (Integrerad Ridkonst för Christina Drangel) så jag kan knappt vänta. Maja blir först å få åka till Stockholm, sen är tanken å ta med Sixpack i den mån det går och att han får hålla sig frisk!


På Återhörsel!

Eiram-för dagen trevligare än vårgräs....


PS. Ett stort tack till Väddholmarna för logi, glada tillrop och UNDERBART TOKGO MAT!

     Ja jädrar...Ni borde öppna restaurang!!!!! He He när folk ber om doggybag från kursen för att dom ska fortsätta äta hemma så säger det ju en del...hii hiii





Av Marie Bolk - 8 mars 2010 17:20


  

Sixpack poserar med fotografen her self! Jag hamnade bakom kameran...


Emelie har vart här idag och dratt av några foton. Man blir såååå glad för å få sina små Älsklingar förevigade , särskilt av Emelie! Gå in på hennes blogg å kika så får ni se UNDERBARA bilder på det mesta i djurväg!


 

Här står Maja in pole-position inför fotograferingen. Randi passade på å fastna på en bild oxå!


  

Och idag va jag extra lycklig då jag tog en tur på herrn som fått ta det lugnt mer eller mindre hela vinter...


  

Jag bara väntar på att han ska få fastare mark under fötterna så vi kan börja arbeta ordentligt igen!


  

En som jobbar på fint är lilla Maja...


  

Men ibland blir det lite för mycket....


  

Då får man kyla ner sig med en liten tur!


  

Annars kanske det trasslar ihop sig....


  

En annan variant är att sova sig igenom ridturen...


  

Min lilla dockhäst...tänk va tålmodig....om någon uppmärksammat min ostyriga högerfot på bilderna så kan jag bara säga att jag jobbar på den....den vill av nån underlig anledning peka IFRÅN färdriktningen....försöker få den i rätt riktning...men resultaten varierar!


  

Sötis.....


  

Har funderat på en packsele till Maja så jag slapp bära maten...


  

Ni får verkligen ursäkta klädstylen och bristen på smink och tandborstning...

Här ser ni skönheten och odjuret...Och det är INTE hästen som är odjur  


  

Nu e ju i allafall den gröna mössan väck...alltid något!


Ska försöka se mer respektabel ut nästa gång det är Fotosession på gång!

Men det blir inte förrns snön e borta....(som jag kommer att försöka klä mig respektabelt alltså)


Ser fram emot kommande helg, då jag ska till Väddholmen i Falköping och träna för Christina Drangel med lilla trimmade MAja. Återkommer om detta.


På Återhörsel!


Eiram-modeoraklet



Av Marie Bolk - 4 mars 2010 23:57

MINNESVÄRT

Det var lite drygt 2år sedan jag klippte av denhär svansen...

Det var lite drygt 2år sedan jag använde dethär huvudlaget...

  

 Saknar henne så mycket.......


Det var lite drygt 2år sedan jag fann en ny kärlek....som gör mig skrattande lycklig varje dag!


  

Inbillar hon sig att hon ser ut månne...permafrosten har inte släppt sitt grepp här än upplysningsvis...hon kanske kikar efter våren!?!!?

Jag och Maja har ju pulsat hela vintern, men nu är det helt kört. Nu håller skaren för 67kilos punkt tryck + skor och overall.....

Så nu får vi låta fantasin flöda på vägen...nåja det funkar ju det med men det är inte lika mysigt!


TIDENS TANDvärk

Tiden går fort och det inser man emellanåt...mer eller mindre...


Mer på födelsedagar...

Men det uppvägs ju förstås av att när goa vänner kommer med fina presenter!

  

Då jag är totalt idioto kompletto när det gäller blommor så har jag anlitat expertis för att utröna va för sorts blommor jag erhållit...

Den närmast heter nejlikor

Den i vasen heter hmmm...pelargon? (egen gissning)

Observera den supergulliga grodan som sitter emellen, den har jag fått av min mor och far! Tack nära å kära för de fina presenterna!!!!!


LITE VÄRME FRÅN PORTUGAL

En av blom-leverantörerna har hittat ny kärlek oxå! Jag kan nog garantera att det går att läsa mer om denna på http://www.hastochhund.bloggagratis.se !

     

Han är så söt så det skär i hjärtat och om man får bli kär i annans egendom så kan jag nog med bestämdhet säga att det har jag blivit!


Tyvärr delade inte "Puttefnask"s tilltänkta vapendragare riktigt samma uppfattning hela tiden, så efter ett litet försök till att göra Puttefnask-mos från de äldre herrarnas sida, så avaktas det med vidare bekantskap dem emellan.

 Bieffekten av detta för min del innebär nog att jag kommer nog drömma att Yin och Yang från Hades kommer å ska ha mig till kvällsmat....men allt gick som tur och väl bra! Men lite posttraumatisk stress kan nog komma å hänga i   


  

Här på fotot va det fortfarande kär-lek...Puttefnask i täten sen följer Yin och Yang...


KAMERAN

Har testkört på diverse motiv me nya kameran och är helnöjd. Nu fattas bara ett zoomobjektiv så blir det pricken över i´t!


  

Här är Fräsa-hon har mycket....ehum...päls tror jag det heter....

Hon gör såhär konstig min när jag upplyser om vikten av återhållsamhet med intaget av ätbart...förstår inte varför...


BILDLIGT TALAT

Min kära Gubbe provkörde oxå kameran härom dan.

  

På mig när jag arbetar på ett förhoppningvis lyckat projekt... Faller det ut väl så återkommer jag med detta!


 Ni får ursäkta arbetställningen, men den är den mest ergonomiska jag hittat hittills för min DInky-Toy lekamen och jag intar den då det är möjligt för att slippa åka till världens bästa(förvisso) kirpraktor i Bollebygd. (Till arbete med flytande bläck/olja/pastell mm så är denna arbetställning ej helt lämplig...)


I detta kit av förebyggande åtgärder ingår även att;

1.jag får aldrig bli kall (bor kanske i fel land då?) Då blir det punkt 2

2.jag har dagar som jag vill ta bort ur almanackan (även retroaktivt)

3.jag vissa dagar hänger ihop mindre än andra

4.hjärnan går på högvarv och resten har dratt handbromsen (taskig synkning)

5.gör jag mer än jag borde så hamnar jag på punkt 2,3 och 4.



Upplysningsvis om nån nu råkar grunna på va som e orsaken till detta så kan man göra egen efterforskning på http://www.ehlers-danlos.se  så slipper jag skriva mer om detta! För det snor tid av mig tillräckligt och jag vill hellre göra roliga saker av min tid!  




På Återhörsel

Eiram-som är lycklig ägare till en fungerande mobiltelefon igen!



Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Du känner mig i största allmänhet
 Du känner mig pg av hästar
 Du har inte en aning om vem jag e
 Du vet vem jag e, men känner mig inte
 Du känner mig pg av bilar

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

MIN GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards