Direktlänk till inlägg 2 februari 2010

98 OKTAN OCH TURBOLADDAD HÄST

Av Marie Bolk - 2 februari 2010 01:07

  

TUR JAG HAR MIN GOSE-MAJA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Ja då bar det av i Söndags för träning för Birgitta Järnåker. Hon kom till Vara ridklubb. Himla mysigt ställe och trevliga människor!

 Och tur va väl det....


Dagen började minst sagt ej upplyftande.

Vaknade vid 0600 för att masa mig ner å käka min frukost som nu vintertid består av havregrynsgröt me jordgubbsylt, ett löskokt ägg och kaffe-detta livselexir till dryck. Slängde ett öga på termometern efter att jag hoppat i overallen (läs; kasa sig in i...)

 Jag nästan hoppade ur overallen igen och tänkte att jag ger blanka f...n i å dra till Vara....

 MINUS-TJUGOTVÅ-JÄVLA-GRADER 


Men då man är glad å få komma iväg å få granskande ögon på sig i sin ridning så va det bara å bita ihop.


Maja lastades in i Boggi-Värmland och så bar det av. Dagen till ära fick MAja åka i sin blå yllepjamas. Brukar inte ha pyjamas på pållarna när dom åker låda men nu vågade jag inget annat.


  

på väg...

 

ARTIFICIELL INTELLIGENS

Då jag hadde något lite me soppa i Grålle-V6 så tänkte jag att jag tankar i Grästorp. Dumt påfund visade det sig....


Bensintappar och deras satans kartellbildningar...Nu har di sattygen gått in för å ta bort 98oktan från varenda jävla tapp-ursäkta di många kraftuttrycken i detta inlägg-men jag blir mäkta upprörd!!!!

 Grålle V6 behöver 98 oktan liksom jag behöver kaffe för å må riktigt bra. Javisst, ibland funkar det med the oxå....


Men jag ville att Grålle v6 skulle må bra så jag bangade the-köpandet i Grästorp med hopp om å finna riktig var längre fram....Hade ju i allafall sopp så jag klara mig TILL Vara...


Väl i Vara skulle det letas tapp...En Statoil swisha förbi men jag vet vis av erfarenhet att dom slutat me Grålle V6s kaffe på de flesta ställen (om inte alla)

Kom till slut fram till en DIN-X som skylta med att de skulle ha riktiga grejor.


DIN-JÄVUL

Studsade glatt ur för å fylla på. Först skulle det fyllas i sedlar i atomaten...

Efter 10-MINUTERs yttrande av mindre-för automaten-smickrande ord, käka den upp 200kronor, men si där va den mätt. Stod nog i 5MINUTER till och försökte med sedlar i olika valörer-men ICKE!!! Atoumathelvetet va MÄTT!!

 Nåja, då klarar jag ju mig tillbaka till civilisationen i alla fall och gick för att dra i soppa för 200kulor.

 MEN ICKE!!!!

Atoumat-helvetet hade käkat upp mina pengar-PUNKT. Ingen soppa till Grålle V6

-Nä nu jävlar blommar asfalten-jag är rånad av en apparat, sa jag till Maja som gnäggande försökte komma med uppmuntrande tillrop.


Fick masa mig till tappen kloss an som va en Volvo-anläggning. Nöden har ingen lag och denna tapp stoltserade oxå med 98oktan. Matade in 300kronor (vågat, jag vet...) för att sedan gå å fylla på. Tryckte på 98oktans knappen...

 INGENTING HÄNDER!?!?!

Kikade på andra sidan pumpen-ja då hade nån genialisk sate tejpat över 98knappen med SILVERTEJP! Vid närmare kriminologisk undersökning påvisades även tejprester på min knapp på min sida.


-NÄ NU JÄVLAR FÅR DU THE, morrade jag till Grålle V6 och tryckte på 95knappen.


RÄSERMAJA

Sen bar det av mot vår träningstid ,som börjat närma sig med ljusets hastighet.

Väl framme sadlades Maja på ute, störtkruka placerades på huvudet och med huvudlaget i näven knatade vi in mot ridhuset.

 Där hälsades på goa Birgitta och huvudlaget monterades på Maja. Därefter fortsatte det med en ursäkt om att jag inte ville öka på Majas turbotryck med å dra av transportskydden (som förvisso bara består av stödstrumpor och boots) så kasades det upp i sadeln. Birgitta hade inga invändningar om utrustningen och så kunde lektionen börja.


 Maja skötte sig exemplarisk båda ridpassen. Hon va som vanligt när vi kommer bort överladdad, men hon va kvar under mig och lyssnade fint. Så allt hängde på mig, gör jag fel så blir det fel. Så är det. Så det gäller att va exakt (vilket är jäkligt svårt)

 Birgitta väckte liv i lite gamla synder och som vanligt när det det gäller mig, så handlar det om att jag inte ska va SÅÅÅ följsam....

 Måste fixa mer muskeltonus när jag gör vissa saker och mindre när jag gör andra-och inte slappna av helt-för då håller jag inte ihop.

 Lätt i teorin, men ej helt enkelt i praktiken. Men jag gör så gott jag kan med den kropp jag blivit beskaffad med.


 Sista passet galoppade vi lite oxå. Det har jag inte gjort sen snön kom, så det va lite kul. Fegade dock och vågade inte riktigt släppa fram henne i fattningen-för jag visste inte om jag skulle kunna orientera mig tillbaka till hästen efter eventuella skutt.

 Birgitta sa mycket matnyttigt och gav bra övningar som jag kunde ta med mig hem. Har varit redig och antecknat ALLT jag kom ihåg att hon sa. Har skärpt till mig på antecknarfronten...man måste ju öva inför Utbildningsstarten. Har även börjat se nyttan att skriva ner-då minns hjärnan igen vid ev. minnesförlust.

Birgitta sa även väldigt fina ord om Maja och jag blev så stolt över min Maja så jag nästan sprack. Men jag ska kunna förvalta hennes kvaliteer oxå....och då kom jag ner på jorden igen   


HEMVÄNDAN

Efter sista passet så kastades Maja mer eller mindre in i transporten för det hade börjat med det vita nedfallet igen....Insåg att jag va tvungen å åka medans det gick och va hyfsat ljust ute.

 Åkte förbi DIN-JÄVUL på hemvägen-men det va helt dött i butiken-så inga 200kulor att få tillbaka där inte...


Det va INTE kul å ligga med dyrbar last baki i det väglaget. Men det gick bra-tyckte jag i alla fall-troligtvis delade nog de som låg bakom INTE min uppfattning....


INTE SÅ KALLT SEN KRIGET ...

 Den här vintern släpper inte greppet i första taget, det har man förstått...

Dessutom ska krigsvinter uttallas i PLURAL...dvs KRIGSVINTRAR....så jag vill inte tänka på hur det ska bli nästa år.....Men det är grannt me all snö-den kunde skita i å ligga på mina staket bara....


BACK IN CIVILISATION

Väl i Vänersborg igen så tankades det åter...99oktan för å gardera mig! Äntligen ett ställe man kunde gå IN till NÅGON levande och lämna sina surt förvärvade pengar och dessutom få rätt bränsle i tanken!!!!


På Återhörsel

Eiram-med några turboladdade hästkrafter att hålla reda på





 
 
Ingen bild

uffe

5 februari 2010 12:13

Uj vilket mustigt språk du har! Kul å läsa är det iaf.
Kram Ulf

 
Ingen bild

Johanna , läsare till min häst !

5 februari 2010 13:45

Hej !
Jag är en min hästläsare och undrar när det kommer vara sånna hära serietävlingar , du vet när man skickar in ettt manus och om man vinner så hamnar det i tidningen , alltså min häst , som en serie , jag undrar det för att jag skulle vilja vara med i en sån tävling . Så snälla , svara på det här eller mejla på johanna.600@hotmail.com
// Min Häst läsare !

 
Ingen bild

Eiram

5 februari 2010 19:30

Ulf; Kul Du lämnade ett "fotavtryck" :-) och att Du gillade det mustiga språket....!!!!

Johanna; Va roligt Du skriver ett inlägg och jag kan glädja Dig med att det troligen dyker upp en läsartävling under detta året, tyvärr vet jag ej i vilket nummer!
Håll utkik eller maila Min Häst redaktionen, harde kanske kan svara Dig mer exakt. minhast@egmont.se

 
Frida

Frida

7 februari 2010 09:34

haha söt bild!!!

http://fridasfotoblogg.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Bolk - 21 november 2010 22:28

  Se där ja! Nu har jag fått tummen ur att klura ut en alldeles egen serie efter 10år som serietecknare. Då jag inte är begåvad med så mycket fantasi för att komma på något som ingen annan redan kommit på...    ...så fick jag sno karaktärerna r...

Av Marie Bolk - 5 oktober 2010 10:56


                                                                                   f
oto:Emelie Lindohf                                            Kära Min Häst-läsare! Äntligen är det då klart och Er trogna väntan är över! Vinnarna i Man...

Av Marie Bolk - 2 oktober 2010 17:36

Sådär ja, nu är det gjort ! Här kommer en liten bildserie på dagens event....    Maja agerade brudnäbb!    Vackra rara snälla Maja som nog tyckte jag betedde mig mycket underligt...dessutom tyckte hon att detdär färska örthöet hon har i ...

Av Marie Bolk - 27 augusti 2010 12:35

Så där ja, nu var man hemma igen efter en otroligt lärorik utbildningsvecka i Integrerad Ridkonst på Johannesberg (som ligger 45 mil bort, ungefär mellan Gottröra och Rimbo utanför Stockholm.)    Denhär gången åkte vi utan resesällskap upp,  men ...

Av Marie Bolk - 18 augusti 2010 15:09


     Jag och Sixpack      foto: Emelie Lindohf    Jag har nu sedan en tid tillbaks läst igenom alla FANTASTISKA svenska bidrag. Tyvärr väntar jag fortfarande på de finska bidragen. Dessa bidrag måste nämligen översättas (jag kan bara yksi, ka...

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Du känner mig i största allmänhet
 Du känner mig pg av hästar
 Du har inte en aning om vem jag e
 Du vet vem jag e, men känner mig inte
 Du känner mig pg av bilar

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

MIN GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards