Direktlänk till inlägg 13 februari 2010

HÖG-OKTANIGT-Igen....

Av Marie Bolk - 13 februari 2010 18:18

 Så det kan bli...jag som dyrt å heligt lovat mig, andra inklusive kär Gubbe, att här skall inte åkas på träningar på vintern!!! Det är för jävl... kallt!!!

 Men man ska ibland inte va så präktig och ösa löften till höger å vänster, särskilt när det handlar om ens egen svaga karaktär.


FILMTAJM

 Jag och fru Ryrvik va på filmkväll igår i Vara på en bygdegård ute på schlätta.

Birgitta Järnåker höll i föredraget och fjärrkontrollen. Det va en mycket gemytlig och trevlig tillställning och det blev några goa skratt. Det visades filmsnuttar ur diverse informativa filmer.

 Vi fick se glimtar av en elev till Birgitta på en härlig kallblodstravare som hette Stjärn Jo sen blev det Klaus Balkenhol inkl utbildning av polishästar, sen följde Philippe Karl, Anja Beran,Bent Branderup och även en himla kul film som visade en Barockuppvisning från Tyskland(tror jag) Barockuppvisningsfilmen var faktiskt ganska inspirerande må jag säga, minus kläderna...Inget fel med vackra klänningar, jag älskar vackra klänningar men kanske inte sååå mycket. Karlar i trikåer har jag oxå svårt för....Men ridningen var lekfull och det fanns onekligen några jag kikade med stooora ögon på, för det va verkligen en fröjd för ögat å se häst och ryttare med det otroliga samspelet som rörelserna krävde!!! Och ett stort plus för det såg ut som om hästar och ryttare hade verkligen KUL!!


ATT FALLA PÅ EGEN FRALLA

 Så tillbaks till detta med dålig karaktär...Jag har aldrig vart på fler träningar någon vinter än denhär...och föll igen för "trycket" igår kväll när jag blev tillfrågad om jag kunde hoppa in som reserv på träning för Birgitta i Grästorp.

 Jag blev genast scitsofren...hur göra...ville ville inte...pengar...va ska Gubben säga... ? Har vart lite ur slag i veckan oxå....Men ååååå så roligt det hade varit!!!

 Å när det föreslogs att jag kunde ta ETT pass och då på em så kapitulerade jag och slog till.


SNÖ-HEL-SKOTTA

Så i morse va det "bara" te å skotta fram Boggie-Värmland som jag så prydligt parkerat i en snödriva sen sist. (tog en timme, blod,svett och tårar minus två vinterdäck mindre-Automatlåda är rene dreten å ha på vintern  )

 Efter många om och men va vi loss och fröken V-Power stod i lådan igen.

Ska passa på å å ge min ytterst tålmodige Gubbe en eloge för att han hjälpte oss upp ur snödrivan  


ARBETSHÄST

Fröken V-Power är nämligen ett passande namn på min Maja...

Så och på denna träning!


När vi kom fram så fanns där inga gästboxar kvar.

-Hmmm...undrar om Du kan stå i spilta lilla Maja, som en såndär riktig arbetshäst!

Vet ej om Maja nånsin stått i spilta men jag ställde henne i en och där stod hon, precis som om hon aldrig gjort annat i hela sitt liv! Och hon fick ju stå där ett bra tag oxå för jag va för ovanlighetens skull hela TVÅ TIMMAR för tidig!!

                   

-Det fanns ju mat nedanför näsan-klart jag står kvar då, tänkte nog Maja.


FARTRÄNDER

Träningspasset gick bra, men tydligen så syns det som jag känner under sadeln, nämligen EXPLOSIV VARA! För Birgitta nämnde ganska tydligt för folk att de inte skulle springa in och ut ur ridhuset....sträckte mig faktiskt i och för sig lite i ljumsken när Maja V-Power gjore en burn-out av den anledningen...men det är ju sånt som händer och jag tycker ju i och försig att folk ska få komma å gå som dom vill-det va dörreländet som va problemet för det va inge najs ton på den.


HJÄRNGYMPA

Lite repetition sen förra gången och en ny övning-som sedan visade sig vara samma jag gjorde med Sixpack för Birgitta för några år sedan-men det tog en stund innan jag kom på varför jag ändå kunde memorera övningen så fort. En himla bra övning för övrigt!


Lite i korthet;

Rid på kortsidan mot hörnet, ur hörnet rid sluta några få steg, ställ om till öppna några steg, fortsätt med en diagonalsluta och vid meddelinjen en piruett och sedan diagonalsluta tillbaks, ställ om i hörnet och låt hästen sträcka på sig till nästa hörne och rid snett igenom till meddelinjen och ställ där om och gör en volt tillbaka till spåret igen. Går ju självklart å göra i vilken gångart man önskar.


 Blir lite nervös bara när jag får en övning förklarad för mig-är så rädd att inte förstå-det blir ju liksom lite åt provhållet...men det är skönt när man inser att man har en hjärncell som kan memorera tillslut! (Med lite hjälp förstås...)


FAMLANDE SAMLANDE OCH MAN KAN SAMLA OLIKA SAKER

Sen tränades det samling och Maja lyckades med både skolskritt(Tvåtaktig diagonal skritt istället för fyrtaktig) och tramp som faktiskt blev till en piaff tillslut. Observera att jag har Maja å tacka för detta för det är hon som sitter inne med talangen för å samla sig-inte jag-jag försöker däremot samla ihop mina kroppsdelar!

 Jag fegade ur med galoppandet idag och det tyckte Birgitta va en klok ide.

Birgitta är klok hon, och jag är väldigt nöjd med hennes instruktioner!!!!


  

I vinter har det samlats snö oxå...global uppvärmning?börjar tvivla....


IN OCH OUTPUT

Upplysningsvis så får Maja bara hö och mineraler om nu någon trodde jag tankar henne med nitroglycerin eller nåt annat högoktanit bränsle som typ det jag häller i Grålle V6.(Se föregående inlägg)


Och om det nu är någon miljökämpe som har synpunkter på varför jag insisterar å köra på höga oktan-tal....så säger jag bara...


-SER DET UT SOM OM VI HAR NÅGON GLOBAL UPPVÄRMING FÖR TILLFÄLLET!?!?!?!?!?! Jag hade i ärlighetens namn vart glad för lite sån just nu, så en får väl dra sitt strå till stacken då  


PÅ Återhörsel

Eiram-som älskar sin nya overall!(Hade aldrig överlevt vintern annars...)




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Bolk - 21 november 2010 22:28

  Se där ja! Nu har jag fått tummen ur att klura ut en alldeles egen serie efter 10år som serietecknare. Då jag inte är begåvad med så mycket fantasi för att komma på något som ingen annan redan kommit på...    ...så fick jag sno karaktärerna r...

Av Marie Bolk - 5 oktober 2010 10:56


                                                                                   f
oto:Emelie Lindohf                                            Kära Min Häst-läsare! Äntligen är det då klart och Er trogna väntan är över! Vinnarna i Man...

Av Marie Bolk - 2 oktober 2010 17:36

Sådär ja, nu är det gjort ! Här kommer en liten bildserie på dagens event....    Maja agerade brudnäbb!    Vackra rara snälla Maja som nog tyckte jag betedde mig mycket underligt...dessutom tyckte hon att detdär färska örthöet hon har i ...

Av Marie Bolk - 27 augusti 2010 12:35

Så där ja, nu var man hemma igen efter en otroligt lärorik utbildningsvecka i Integrerad Ridkonst på Johannesberg (som ligger 45 mil bort, ungefär mellan Gottröra och Rimbo utanför Stockholm.)    Denhär gången åkte vi utan resesällskap upp,  men ...

Av Marie Bolk - 18 augusti 2010 15:09


     Jag och Sixpack      foto: Emelie Lindohf    Jag har nu sedan en tid tillbaks läst igenom alla FANTASTISKA svenska bidrag. Tyvärr väntar jag fortfarande på de finska bidragen. Dessa bidrag måste nämligen översättas (jag kan bara yksi, ka...

Presentation

Omröstning

Vem är du som läser min blogg?
 Du känner mig i största allmänhet
 Du känner mig pg av hästar
 Du har inte en aning om vem jag e
 Du vet vem jag e, men känner mig inte
 Du känner mig pg av bilar

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

MIN GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards